Media Markt dreigt met kort geding tegen indietour

Huisstijl en slogan 'ik ben toch niet mainstream'-tour moeten met onmiddelijke ingang aangepast worden

Christiaan Walraven ,

De jongens van Eins, Zwei Orchestra, Mr. Love & The Stallions en Novack zullen vanochtend wel geschrokken zijn toen er een aangetekende brief en e-mail binnenkwamen van een advocatenkantoor. Het advocatenkantoor sommeert de bands de huisstijl en slogan van hun 'ik ben toch niet mainstream'-tour met onmiddelijke ingang te veranderen. De electronicagigant is bang voor "verwarring bij het publiek en verwatering van het merk".

Huisstijl en slogan 'ik ben toch niet mainstream'-tour moeten met onmiddelijke ingang aangepast worden

De jongens van Eins, Zwei Orchestra, Mr. Love & The Stallions en Novack zullen vanochtend wel geschrokken zijn toen er een aangetekende brief en e-mail binnenkwamen van een advocatenkantoor. De bands doen mee aan de ‘Ik ben toch niet mainstream’-tour, waarmee ze met een knipoog en in Mediamarkt-huisstijl de boodschap "Ik ben toch niet mainstream, maar kan wél marktgericht denken" verspreidde. Het advocatenkantoor sommeert de bands de huisstijl en slogan met onmiddelijke ingang te veranderen. De electronicagigant is bang voor "verwarring bij het publiek en verwatering van het merk".

"Op het moment dat je zoiets bedenkt weet je het risico," vertelt Pim van de Werken van Eins, Zwei Orchestra, "maar omdat het met veel humor werd neergezet, hadden we eigenlijk niet verwacht dat het zo ver zou komen. Het was een ludieke actie. Wij vonden het een leuke en positieve manier om aandacht te genereren voor onze optredens dit najaar. We hadden niet verwacht dat een bedrijf dat een cabaretier inhuurt om zichzelf te profileren over zo weinig humor zou beschikken.”

Of de actie ook daadwerkelijk niet zou mogen betwijfelt Van de Werken. "Parodiëren mag, maar het is een beetje onduidelijk tot welke grens het legaal blijft. Daar zouden we achter kunnen komen door het kort geding af te wachten, maar we hebben eigenlijk sowieso niet zo'n zin om onze energie daar in te steken. Die energie gebruiken we liever om oncommerciële muziek te maken. Bij ons ligt de grap er zo dik bovenop dat volgens ons het merk daar nooit schade van zou krijgen."

Inmiddels is de website veranderd en schittert er een ander logo bovenaan de pagina, die van It's. "We zien zelf de grap er heel erg van in. Een hoop kunst heeft niets met commercie te maken, maar is een broedvijver voor nieuwe ideeën. Het is net als wetenschap. Dat ga je ook niet puur commercieel maken. We blijven dus hetzelfde doen, maar nu gebruiken we het logo van een merk dat failliet is. Als ook dat tot problemen leidt gaan we weer naar een volgende."

Pim van de Werken is vanavond in 3VOOR12RADIO te horen over de kwestie.