Concertpostercultuur gestimuleerd op Into The Great Wide Open

Vooraanstaande posterontwerpers vangen het festival op Vlieland

Timo Pisart ,

Om het festival op Vlieland te vangen en de postercultuur in de muziekwereld te onderstrepen introduceert Into The Great Wide Open aanstaande editie het Posteratelier. Vijf vermaarde posterontwerpers hebben speciale bandposters ontworpen. Op het hoofdterrein wordt er ruimte gegeven aan een expositie en winkel, tevens is er een drukkerij aanwezig waar het publiek kan zien hoe het drukken in zijn werk gaat.

Vooraanstaande posterontwerpers vangen het festival op Vlieland

Om het festival op Vlieland te vangen en de postercultuur in de muziekwereld te onderstrepen introduceert Into The Great Wide Open aanstaande editie het Posteratelier. Vijf vermaarde posterontwerpers hebben speciale bandposters ontworpen. Op het hoofdterrein wordt er ruimte gegeven aan een expositie en winkel, tevens is er een drukkerij aanwezig waar het publiek kan zien hoe het drukken in zijn werk gaat.

"Zeefdruk-posters zijn onlosmakelijk verbonden met popcultuur", aldus Marlies Timmermans, een van de initiatiefnemers. "Net als vinyl hebben posters te maken met authenticiteit en waarde. In een tijd waar zelfs muziek vluchtig wordt, omdat je niets meer in handen hebt, denk ik er meer behoefte komt aan zo'n mooi tastbaar product. Ook festivaltickets zijn tegenwoordig lelijke e-tickets, wij willen mensen iets bieden dat bijzonder is en bij deze editie hoort."

De uitnodiging aan de posterontwerpers is een voortzetting van het festivalvangers-concept. De afgelopen edities nodigde Into The Great Wide Open tien kunstenaars uit, die ieder vanuit hun eigen discipline het festival versloegen. Timmermans: "Dat project hebben we telkens online ontsloten, en was nog niet voldoende onderdeel van het festival. Om die reden hebben de dichters vorige editie bijvoorbeeld hun werk voorgedragen op het bospodium. Het Posteratelier is nog duidelijker onderdeel van het festival."

De posters zijn ontworpen door de Luke Drozd (UK), Sonnezimmer (VS), Zach Hobbs (VS), Mirjam Dijkema (NL) en Mara Piccione (NL). Piccione, die regelmatig posters ontwerpt voor de Groningse concertzaal Vera, heeft de kunstenaars uitgekozen en trekt het project inhoudelijk. "Ik zie haar echt als visionair", aldus Timmermans. "Ik ken haar via Vera en heb haar ontmoet op Incubate, waar ze een expositie had. In Nederland loopt ze heel hard voor de postercultuur, ze maakt niet alleen posters maar organiseert internationaal exposities."

Tijdens het festival zullen Piccione en Drozd workshops geven aan studenten van de Academie voor Popcultuur in het ontwerpen van artprints en festivalpamfletten, die het publiek op de hoogte moeten houden van het laatste nieuws. Timmermans: "Voorgaande jaren kondigden we spontane dingen aan met witte A4tjes met zwarte letters, terwijl over de rest van ons festivalterrein erg is nagedacht en onze huisstijl boordevol elementen zit. Dit jaar willen we echt mooie pamfletten maken die onderdeel worden van het festival. We zullen bijvoorbeeld de vers gevangen zeebaars aankondigen waarvoor je je kunt inschrijven via twitter, maar ook speciale optredens die spontaan opduiken. Dat soort dingen ontstaan spontaan met artiesten op het festival, dat willen we vooraf niet vastleggen."