GfK wil ook streaming muziekmarkt meten

Onderzoeksbureau wil bij komende halfjaarcijfers resultaten hebben

Atze de Vrieze ,

Onderzoeksbureau GfK meet al sinds jaar en dag de muziekmarkt in Nederland. De cijfers laten al jaren een daling zien van de muziekretail, met name op fysiek gebied. Maar een deel van de markt blijft tot nu toe buiten beeld: streaming muziek. Daar moet een einde aan komen, vindt Maikel Verhaaren van GfK, die de ambitie uitspreekt de hele muziekmarkt in kaart te brengen.

Onderzoeksbureau wil bij komende halfjaarcijfers resultaten hebben

Onderzoeksbureau GfK meet al sinds jaar en dag de muziekmarkt in Nederland. De cijfers laten al jaren een daling zien van de muziekretail, met name op fysiek gebied. Maar een deel van de markt blijft tot nu toe buiten beeld: streaming muziek. Daar moet een einde aan komen, vindt Maikel Verhaaren van GfK, die de ambitie uitspreekt de hele muziekmarkt in kaart te brengen. “Een deel van de online markt brengen we op dit moment al goed in kaart”, zegt hij. “Dan doel ik op downloadplatforms. Maar we missen inderdaad een belangrijk en groeiend deel van de markt.”

Steeds meer mensen maken gebruik van online muziekdiensten als Spotify, Last.fm en YouTube, diensten waar niet eens altijd betaald voor hoeft te worden, maar waar wel geld in om gaat. Om hoeveel geld dat gaat is tot nu toe vrij ondoorzichtig. Bedrijven als Spotify en YouTube beschermen hun cijfers tot nu toe goed. Maikel Verhaaren kan op dit moment nog niet zeggen hoe hij grip wil krijgen op dat deel van de markt. “In Entertainment Business wordt gesuggereerd dat we in gesprek zijn met Spotify. Daar kan en wil ik op dit moment nog niets over zeggen. We willen in elk geval spreken met iedere partij die muziekconsumptie mogelijk maakt.”

Vervolgens is nog de vraag hoe die cijfers zich verhouden tot de ‘ouderwetse’ retailmarkt. Het liefst wil GfK immers de cijfers verwerken in de officiële charts. Die zijn nu gebaseerd op downloads en fysieke verkopen. “Maar hoe vergelijk je een download met een stream, kan dat überhaupt? Dat heeft een hoop haken en ogen.” Toch hoopt GfK al bij de eerstvolgende halfjaarcijfers resultaten te kunnen tonen. “Zodra juni voorbij is, gaan we de cijfers bekijken. Rond augustus hopen we weer een deel van de markt te kunnen toevoegen aan onze rapportage.”