Distributeur Bertus breidt uit binnen Europa Distributeur Bertus breidt uit binnen Europa

En blijft voorlopig bij fysieke product

, Fiona Fortuin

Distributeur Bertus breidt uit binnen Europa

En blijft voorlopig bij fysieke product

Fiona Fortuin ,

Bertus Distributie heeft zijn afzetgebied vergroot binnen Europa. Lang opereerde het kantoor alleen binnen de Benelux, maar sinds enige tijd werken ook zelfstandige ondernemers en labels in Duitsland, Zuid-Europa en Scandinaviƫ samen met Bertus.

En blijft voorlopig bij fysieke product

Bertus Distributie heeft zijn afzetgebied vergroot binnen Europa. Lang opereerde het kantoor alleen binnen de Benelux, maar sinds enige tijd werken ook zelfstandige ondernemers en labels in Duitsland, Zuid-Europa en Scandinavië samen met Bertus.

Bertus hoeft vanwege de uitbreiding geen nieuw kantoor te openen, volgens commercieel directeur Jan van Ditmarsch biedt het pand in Capelle aan den IJssel nog genoeg capaciteit. “We moeten er alleen meer verkopers op zetten”, aldus Van Ditmarsch. “Er kwam steeds meer vraag vanuit platenzaken en labels buiten ons gebied om samen te werken.”

Bertus is één van de laatste grote distributiekantoren van Europa. Vorig jaar gingen enkele kleine en grote distributeurs in Europa failliet, zoals de Britse Pinnacle Entertainment. Zij die zonder distributeur zijn komen te zitten, kloppen onder meer bij Bertus aan. “Met ons gaat alles nog goed, we hebben niets te klagen.”

Dat het Bertus in tegen stelling tot vele anderen wel voor de wind gaat, is volgens de commercieel directeur te danken aan het unieke bestelsysteem. “Dat is denk ik wel één van onze krachten. 95 % van onze klanten in de Benelux werkt hiermee. Alles kan daarin worden opgezocht, er staan één miljoen items in en de winkelier ziet direct wanneer iets leverbaar is, ook wanneer een product niet op voorraad is.”

Het plan voor het opzetten van een downloadplatform, waar Entertainment Business over schrijft, blijkt slechts een idee te zijn. “Natuurlijk denken we na over de toekomst, maar het fysieke product blijft voor ons altijd het belangrijkste. Een website met downloads spookt rond in ons hoofd, maar dan zal deze eerder ter promotionele ondersteuning van platenzaken zijn.”

nu op 3voor12