Case Closed: Excelsior wil met bands de grens over

"Engeland is te moeilijk, Frankrijk en Duitsland gaan beter"

Ingmar Griffioen ,

Aan het eind van het jaar blikt 3VOOR12 traditioneel terug op een aantal zaken waarover het laatste woord nog niet gezegd is. Vandaag: de buitenlandse ambities van Excelsior Recordings.

"Engeland is te moeilijk, Frankrijk en Duitsland gaan beter"

Aan het eind van het jaar blikt 3VOOR12 traditioneel terug op een aantal zaken waarover het laatste woord nog niet gezegd is. Vandaag: de buitenlandse ambities van Excelsior Recordings.

Het heeft er al jaren de schijn van dat bands uit de Excelsior-stal niet of mondjesmaat de stap naar het buitenland maken. De Staat en zZz zetten zich niet voor niets via andere wegen buiten Nederland op de kaart. Daar moest verandering in komen, besloot Excelsior. Het label sloot distributiedeals met het Engelse Shellshock en het Duitse Haldern en stelde een Deense internationale labelmanager aan. Die bewerkstelligde vooral Engelse en Duitse releases voor onder meer Moss, Awkward I, Daily Bread en Tim Knol. Ruim een half jaar verder kijkt 3VOOR12 terug en vooruit. Excelsior de grens over: mission impossible of een weg naar interessante nieuwe markten?

Volgens PR-manager Adriaan Pels gaat het goed met Excelsiors buitenlandse ambities. Vooral met die van Triggerfinger, grapt Pels, die nog aan het bijkomen is van de Paradiso-show van de vorige avond. "Op 14 januari komt ook de tweede plaat in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland uit. We krijgen veel reacties en ze gaan er ook spelen. Triggerfinger is wel het perfecte voorbeeld: een kwestie van hard werken en veel spelen." Dat moeten andere bands zich ook realiseren, meent Pels. "Alle begin is moeilijk. Je moet er heel veel energie in steken en doorzetten." Het buitenland is een lastig verhaal, geeft hij toe. "In België zijn wij al buitenlands, maar we doen wel Belgische acts als The Sore Losers, Tommigun en Fixkes. En Spinvis doet het daar ook goed. Of dat in Duitsland ook lukt, valt te bezien. Het gaat sowieso om de naamsbekendheid van de bands, niet die van het label."

In mei zouden de albums van Tim Knol en Moss in Engeland verschijnen. Hoe staat het daarmee? International labelmanager Anders Meisner, aan de telefoon uit Denemarken, heeft de details: "We werken permanent aan de UK, maar dat is een heel moeilijke markt. Het is veel ongezonder dan hier; de cd-prijzen liggen extreem laag en je krijgt weinig betaald voor live-shows. Ik denk dat het voor individuele bands nu niet meer zo interessant is." Het is dus beter om op andere markten te focussen, stelt hij. Meisner is ook trots op Triggerfinger en rept van meer buitenlandse belangstelling. "Awkward I doet het erg goed in Duitsland. Zijn plaat is daar in november uitgekomen en we zoeken een boeker voor hem. Hij gaat in april en mei terug voor een langere tour."

Een band die steeds verder over de grenzen kijkt is Moss. De 3VOOR12 Award-winnaar speelde recent op grote buitenlandse showcasefestivals als Popkomm (Berlijn), CMJ Music Marathon (New York) en MaMa Event in Parijs. Dat laatste event lijkt de Franse deuren geopend te hebben. Meisner: "Zij kregen daar erg goede feedback op hun show, hadden de volgende dag al een aanbod van een Franse agent en later ook van een PR-bureau. Ik heb nog nooit zoveel uit één showcase-gig gekregen. We plannen nu een albumrelease in de lente. Dan gaan ze er ook touren en vervolgens de zomerfestivals doen."

Meisner: "De beste territoria zijn nu Duitsland en Frankrijk. Italië kan interessant zijn, als je de goede contacten hebt. Een album uitbrengen is via onze partners geen probleem, maar je moet zorgen dat het de moeite loont. Je moet op zijn minst 3 à 4 keer per jaar gaan touren, voordat het interessant wordt. Je kan niet verwachten door te breken als je daar niet bent." De instelling en de lange adem is daarbij van belang. "Moss had een harde tour door de UK. Erg back to basics; die jongens moesten weer op de vloer slapen. En Solo is ervoor naar Berlijn verhuisd. Hij heeft nu een Duitse plugger. In januari komt zijn plaat daar uit en gaan we de single Come Back To Me pluggen."

Hoeveel Excelsior-schijfjes over buitenlandse toonbanken gingen is niet bekend. Meisner heeft van Excelsior ook geen harde targets mee gekregen op verkoopgebied. "We hebben binnen het label wel doelen, maar als je teveel aan getallen gaat denken, verlies je je focus." Die focus ligt nu op Eurosonic. "Ik ga weer proberen wat journalisten en promotors naar onze bands te krijgen."