Een jaar na de officiële opening van Luxor Live ging 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen op bezoek bij directeur Lineke Kortekaas en programmeur Bert Dondorff. Openhartig spraken ze over 1 jaar Luxor Live.
Gefeliciteerd. Luxor Live is 1. Tevreden?
“Tevreden en trots op wat we hebben bereikt” begint Kortekaas. “Maar dat wil niet zeggen dat we tevreden achterover leunen.” Als artistieke hoogtepunt van het afgelopen jaar wordt na enige aarzelen Kyteman genoemd. Dondorff vertelt. "Volle zaal, dak er af. En het eerste concert van Kyteman waar hij al buiten begon met spelen, in de rij met wachtend publiek.” Kyteman was niet de enige die Luxor Live uitverkocht. “In de tien maanden dat we nu bezig zijn, verkopen we elke maand één of twee keer uit met de grotere namen. Moeilijker ligt het met de terugkerende initiatieven. De vier World Sessions rondom onbekend buitenlands talent deden vaak niet meer dan vier a vijf kaarten in de voorverkoop. Uiteindelijk zaten er dan honderd mensen in de zaal.” Maar er gloort hoop.“In het nieuwe seizoen ziet er het er al vele malen beter uit qua voorverkoop. We gaan wel afscheid nemen van Dommelsch Locals Only. We geven de voorkeur aan echte lokale/regionale bandjes. In samenwerking met Jacobiberg en Willemeen willen we in de kleine zaal podium gaan bieden aan kleinere bands onder de werktitel ‘De Eerste Etage’."
Om de kleine zaal met een capaciteit van 150 man uit te verkopen, lijkt een korte tv-carrière te helpen in Arnhem. "Vooral 'De Wereld Draait Door-bandjes' lopen hier goed. The Death Letters, Wolf, Drive Like Maria, allemaal uitverkocht."
De kredietcrisis. Minder toerende bands, publiek dat minder drinkt. Een probleem voor LuxorLive?
Er wordt gelachen. "Dat is dan het voordeel als je nog maar kort bestaat. We weten niet beter. Alles is nieuw voor ons. We hebben nog geen verleden, waar we ons aan moeten of kunnen spiegelen."
Kortekaas oreert. "Ik vergelijk Arnhem wel eens met een diesel. De eerste helft van vorig jaar hebben we moeten voorgloeien, nu zijn we aan het warmlopen. Vanaf het begin kennen we alleen maar groei. En als het om harde cijfers gaat, ja, qua drank zitten we precies op het begrote bedrag per bezoeker."
Het is de afgelopen jaren niet eenvoudig geweest voor 'nieuwe', ambitieuze zalen, noem een Paard. Is de begroting van Luxor Live realistisch gebleken?
Kortekaas is opvallend resoluut. "Elk startend podium heeft last van opstartproblemen. Dat wisten wij, dat wist de gemeente. Onze aanlooptekorten worden dan ook deels afgedekt door de gemeente. We hadden natuurlijk een vertraagde start doordat de verbouwing niet tijdig klaar was. We gingen later open met een kleinere zaalcapaciteit. Zaken die niet helpen.” Van handje ophouden aan het eind van het jaar zal dan ook geen sprake zijn. “We zitten continu overleg met de gemeente en iedereen is volledig op de hoogte. De grootste kostenpost is het personeel, wij zijn een van de weinige zalen die niet met vrijwilligers in de horeca werkt. Daarnaast geven we veel geld uit aan de programmering, maar dat lijkt me logisch."
Het mooie pand blijkt relatief goedkoop te zijn. "Volgens de makelaardij is de commerciële huurprijs 350.000 euro per jaar, wij betalen een ton. Wat wel als een verrassing kwam, ook bij de gemeente, was de hoogte van de jaarlijkse onderhoudskosten. Luxor is letterlijk tot in de nok volgestopt met de nieuwste luxe technische zaken. In het dak zitten bijvoorbeeld 400 led lichtelementen. We zijn aangesloten op het hypermoderne Arnhemse koude stroom netwerk. Op het moment van mijn aantreden in 2006 was er echter nog niet bekend bij de leveranciers wat de onderhoudskosten zouden zijn al van deze nieuwe technieken. Ik heb schattingen moeten opnemen in de begroting gebaseerd op kosten van vergelijkbare zalen. Ik bleek er in de praktijk de helft naast te zitten. Je praat dan alleen helaas niet over drie- of vierduizend euro, maar over vijftigduizend."
Strijdbaar gaat ze verder. "De verantwoordelijkheid hiervoor ligt overigens niet alleen bij stichting Luxor Live, maar ook bij de politiek. Het was de Arnhemse politiek die graag een poppodium in het oude Luxor gebouw wilde. Een doos naast het Gelredome was wellicht goedkoper geweest. Luxor blijft een dure dame."
Vorig jaar, net voor de officiële opening, sprak ik een zeer ambitieuze en enthousiaste directeur. Qua live muziek werd de lat toen minimaal op het nivo Doornroosje gelegd. Wat ging er mis?
Kortekaas lacht. "Dat heb ik nog wel een paar keer moeten horen! Het was ook niet zo bedoeld. Wat ik bedoelde was dat vanuit de functie voor de stad gezien de lat op Doornroosje-nivo moest komen te liggen."
Dondorff neemt over. "Het is ook te vroeg om hier iets over te zeggen, je moet dit over meerdere jaren bekijken. Je moet zeker op niveau programmeren, maar wij moeten een breed podium zijn voor Arnhem, niet voor Nijmegen."
Voor een voorbeeld van een band speciaal geschikt voor het Arnhemse publiek is het echter nog te vroeg. "Ik heb nog geen ervaring genoeg in Arnhem, daar heb ik zeker twee a drie jaar voor nodig.", denkt Dondorff.
Ambitie om de gaten te vullen die het hardere Goudvishal en het alternatievere Kultuurhuis Bosch achter hebben gelaten, blijken er alleen te zijn als het om de grote getallen gaat.
"Graag, maar dan hebben we wel de grotere namen nodig in deze subgenres. Anders laten we het in principe over aan de andere podia in de stad. Bands uit het hardere genre met minder dan 250 man publiek bijvoorbeeld, blijven voor Willemeen.”
De angst voor het 'Van Dik Hout, De Dijk syndroom'- enkel volle zalen bij de geijkte acts, blijkt afwezig. "Moet dat je ambitie zijn?” reageert Dondorff. “Neem de Belgium Booms avond. Als we daar 300 mensen hebben, ben ik erg tevreden. 750 bezoekers is daar helemaal niet voor nodig." Kwaliteit is belangrijk voor de programmeur. "Of ik een opvoedkundige taak heb als programmeur? Op een bepaalde manier misschien. Ik heb in ieder geval een artistieke verantwoordelijkheid. Uitgangspunt is een gebalanceerde programmering."
Last van de expliciete opdracht van de gemeente om ‘een breed podium voor een breed publiek’ te zijn, heeft hij dan ook niet. "Het is wel een uitdaging. Verbreding gaat echter deels ook vanzelf. Wie had tien jaar geleden iemand als Wouter Hamel op een poppodium verwacht?”
Op naar de Luxor Live 'mythes'. De mooiste zaal van Nederland, maar ook die met het slechtste geluid, blijft het maar rondzingen. Om gek van te worden?
Kortekaas: "Daar trekken we ons niks van aan. De mythe is ontstaan in de proefperiode op basis van geleende, niet goed ingeregelde geluidapparatuur. We moesten tijdens de verbouwing open omdat de politiek en het publiek daar recht op hadden. Achteraf gezien was daar eigenlijk niemand bij gebaat. Maar we hebben dit jaar inderdaad verschillende telefoontjes gehad van verontruste geluidstechnici. Dat zal ik niet ontkennen. Is het geluid echt zo slecht bij jullie? Kom maar luisteren, zeggen we dan. Zo ging het bijvoorbeeld ook bij Kyteman. Hij was uiteindelijke razend enthousiast over het geluid."
Een andere hardnekkige ‘mythe’ is de soms erg lege zaal. Bij de seizoenstart met de Finse meidenband 'Pintandwefall' waren 13 personen in de zaal, is te lezen op arnhem-direct.nl. Aan de kwaliteit van het gebodene lag het niet, aldus de recensent. Hebben jullie een idee waarom er zo weinig mensen afkwamen op dit concert?
"Tja, we zijn nog in opbouw", probeert Dondorff. "Het vertrouwen in de nieuwe zaal moet opgebouwd worden. Dat is er nog niet. En we willen niet alleen veilig programmeren. We zoeken naar de juiste balans in de programmering. Er waren ook enkele lege dance avonden. Maar het belangrijkste voor ons is dat er wel groei in zit. Na deze valse start ziet het er overigens goed uit; de voorverkopen voor de komende concerten lopen goed."
Kortekaas haakt in. "Je moet niet vergeten dat Arnhem geen recente popzaalgeschiedenis heeft. Dat maakt het lastig. De oude Luxor sloot bijna 10 jaar geleden haar deuren. Mensen moeten Luxor Live nog echt leren kennen."
Op de opmerking dat 'misschien niet iedereen in Arnhem op de hoogte was van dit optreden', reageert Kortekaas geagiteerd. "Er wordt voldoende gepromoot. We doen aan alle mogelijke marketing, er is zelfs een street team. Tegen de mensen die de aankondiging niet gezien hebben, zeg ik: er zijn genoeg mensen die hem wel gezien hebben."
Toch moet het lastig zijn, je zet een kwalitatief goede band neer en als dank blijf je achter met een vrijwel lege zaal. Mart Smeets zou zeggen: wat gaat er dan door je heen?"
Dondorff eerlijk. "Tja, dat is echt niet leuk. Als er in de voorverkoop een uur voordat de zaal opengaat maar twee kaartjes zijn verkocht, zit ik me wel te verbijten."
"Dan kan Bert goed zurig zijn", vervolgt Kortekaas, "Maar dertien betalende bezoekers is misschien erg, maar een band die er dan geen werk meer van maakt, is pas echt erg." Dondorff haalt een uitspraak van Lady Aïda aan."Als je geen 4 mensen weet te boeien, dan lukt het bij 4000 mensen ook niet."
Gelukkig blijkt Luxor Live dit niet tot de nieuwe lijfspreuk te willen maken. "We zijn pedagoog genoeg. We trekken natuurlijk wel conclusies uit zo'n avond en proberen onze marketing er op aan te passen."
Voor het komende jaar staat vooral het buitenland op het verlanglijstje?
"We zouden graag Babylon Circus en Katzenjammer willen hebben. Babylon Circus was een groot succes op Lowlands, dus het zou erg tof zijn om die het komende seizoen hier in Arnhem te kunnen presenteren. En dat geldt voor meer buitenlandse bands. Daarnaast kijken we ook uit naar de zogenaamde producties. Zo staat op 29 november 'Confessions' gepland, een productie van het Muziekcentrum Frits Philips, wat weer een waar audiovisueel spektakel beloofd te worden. Luxor Live is het enige poppodium in Nederland waar je 'Confessions' kunt gaan zien. We willen echt een echte plek veroveren in Arnhem, ons definitief gaan wortelen in de stad."
LuxorLive: "We zijn een diesel"
3VOOR12/Arnhem-Nijmegen sprak met directeur en programmeur over 1 jaar LuxorLive
Een jaar na de officiële opening van Luxor Live ging 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen op bezoek bij directeur Lineke Kortekaas en programmeur Bert Dondorff. Openhartig spraken ze over 1 jaar Luxor Live.