C-Mon & Kypski daagt uit en richt pijlen op Amerika

'Afrekenen met het verleden en los van de zolderkamer'

Ingmar Griffioen ,

Ditmaal geen opnames tijdens een wilde campertour door Marokko, nee voor de vierde cd sloot C-Mon & Kypski zich juist een jaar op in de studio. "We willen steeds meer die live-energie op plaat vangen, raken steeds meer los van dat zolderkamerproduceren."

'Afrekenen met het verleden en los van de zolderkamer'

Ditmaal geen opnames tijdens een wilde campertour door Marokko, voor de vierde cd sloot C-Mon & Kypski zich juist een jaar op in de studio. Dat maakte het zeker niet minder spannend, zoals het Utrechts-Amsterdamse kwartet op We Are Square evenmin aan avontuurlijkheid en experimenteerzucht heeft ingeboet. "We vinden het leuk de luisteraar uit te dagen", verklaart Simon Akkermans alias C-Mon.

In een oud oefenhok van dj DNA in Utrecht-Noord zijn vier jongens en een bizarre hoeveelheid apparatuur geperst. Na een jaar in deze studio heeft C-Mon & Kypski véél zin op tour te gaan met een nieuwe set. "Je vergeet haast hoe die adrenaline voelt." De tevredenheid over de cd is groot. "Ik ben echt trots op het album en de ontwikkeling die we doorgemaakt hebben", vertelt toetsenist Jori Collignon. "Denk dat we er zoveel meer uit kunnen halen en een hele tijd mee verder kunnen. Het voelt als een volgende stap, als..."

"Nieuw!", vult C-Mon aan. "De live-set is weer anders, met een andere opstelling en nieuwe apparaten. Dat is weer een uitdaging." De tien nummers op We Are Square zijn in het afgelopen jaar ontstaan. Jori: "Toen we begonnen hadden we echt geen idee wat het zou worden. Het is een zoektocht van een jaar geweest." Het kwartet had wel een richting voor ogen. C-Mon: "De vorige was een echte studioplaat, die live gaandeweg helemaal tot leven kwam. Dat live-gevoel, die energie wilden we nu op plaat vangen en dus hebben we alles zelf opgenomen."

"Zo raken we steeds meer los van dat zolderkamerproduceren", oordeelt Jori. C-Mon: "Het is ook een reactie op de vorige plaat. Omdat we ons telkens willen vernieuwen. Nu wilden we terug naar ons vieren." Vandaar dus ook de titel We Are Square, hoewel die meerdere dubbele bodems heeft. Zo refereren ze graag aan de uitdrukking 'being a square (peg) in a round hole', wat zoveel betekent als 'iets dat niet past'. "Zo'n kind met een blokkendoos dat probeert dat vierkant door dat ronde gat te krijgen", lacht Jori.

Het verschil met voorganger Where The Wild Things Are is ook op vocaal vlak groot. Toen gaven gastrollen van Pete Philly, Tjeerd van Voicst, Sadat X en Kain The Poet de cd kleur, nu zijn ook de teksten en zang zelf gedaan. Live wordt ook alles als kwartet gedaan, hoewel gastrollen niet worden uitgesloten en vj's ook voor visueel spektakel moeten zorgen.

Ze zijn afgestapt van het gebruik van computers en laptops. Dat vraagt meer van de muzikanten en vergroot het bandgevoel. "We zijn ook geen shoegazing rockband", meldt Jori. Het drumstel van Kypski bevat nog altijd een draaitafel voor de scratches, maar is verder vergroot en snarenman Daniel Rose hoeft voortaan niet meer te wisselen tussen bas en gitaar. "Ik heb een vette gitaar laten bouwen", glundert hij. "Een gitaar en bas ineen, met twee halsen." Niet met van die metal-punten, verzekert hij.

Het concept van de vorige plaat, die de groep op Pinkpop en Lowlands en in de VS bracht, doortrekken was geen optie, zoals C-Mon & Kypski zich nooit herhaalt. C-Mon: "Natuurlijk hadden we door kunnen gaan met die succesformule, kunnen kiezen voor meer rappers en zangers, maar ik denk dat je snel klaar bent als je denkt 'dat klinkt goed dus dat gaan we weer doen'." De zoektocht leidde wel tot een typerende plaat, waarop de groep volop experimenteert en verrast.

Zo komen weer vele stijlen voorbij en mash-ups als flamenco met dubstep-beats. Ook binnen de nummers gebeurt veel, zodat de cd wel wat draaibeurten nodig heeft. Er is niet naar makkelijk te behappen liedjes of catchy singles gezocht. "Maar we gaan ook niet expres een moeilijke plaat maken", verklaart Jori. C-Mon valt bij: "Het is inderdaad een plaat die veel van de luisteraar vraagt. Het is geen achtergrondmuziek. Dit is ook de ontwikkeling die we doormaken als band. We moeten af van dat hiphop-verleden en dat mensen ons als dj-duo C-Mon & Kypski zien. Het is ook een afrekening met het verleden."

De groep verwacht voorjaar 2010 weer twee maanden naar Amerika te gaan. "Omdat het écht werkt daar. Amerikanen vinden het tof, ze worden graag verrast. 'You sound so European' horen we dan. Dus richten we nu echt onze pijlen op Amerika." Dat zou best samen met Nobody Beats The Drum kunnen gebeuren. Dat beats-trio, waarin Jori ook speelt, maakte net een deal met een Amerikaanse boeker en US-tour bekend.

En Nobody Beats The Drum en het Boemklatsch-collectief zitten eveneens bij Jammm. "We verzinnen plannen hoe we van elkaar kunnen profiteren, proberen de groepen aan elkaar te linken", licht Jori toe. C-Mon: "Het zit elkaar in Nederland nooit in de weg. Vooral in het buitenland moeten we kijken of we wat samen kunnen doen." Dat lijkt ook op te gaan voor Skip & Die, het electro-afrobeat project van Jori met de Zuid-Afrikaanse zangeres Cata Pirata. Zij zingt mee op de nieuwe cd en Skip & Die opent driemaal bij de C-Mon & Kypski clubtour.

We Are Square is te beluisteren op de Luisterpaal. C-Mon & Kypski beginnen zaterdag 31 oktober in LVC, Leiden aan de clubtour, op 11 december staan ze met Kyteman in een uitverkochte Heineken Music Hall.