Nieuwe directeur Buma Cultuur stapt nooit zonder plan ergens in Nieuwe directeur Buma Cultuur stapt nooit zonder plan ergens in

Frank Helmink: ‘Er gaat de komende jaren veel veranderen’

, Marijke Ursem

Nieuwe directeur Buma Cultuur stapt nooit zonder plan ergens in

Frank Helmink: ‘Er gaat de komende jaren veel veranderen’

Marijke Ursem ,

Frank Helmink is sinds 4 mei de nieuwe directeur van Buma Cultuur. Na bijna een maand heeft hij nog geen oude lijken in de kast gevonden, maar er gaat wel veel veranderen de komende jaren. “Ik heb altijd een doel. Wat dat is kan ik natuurlijk nog niet zeggen, maar ik weet wel waar ik naar Buma Cultuur heen wil”, vertelt hij in Dubbel Check.

Frank Helmink: ‘Er gaat de komende jaren veel veranderen’

“Waarschijnlijk weet driekwart van Nederland niet wie ik ben. En ik denk dat nog minder mensen hadden verwacht dat ik op deze post zou komen.” Frank Helmink snapt de verontwaardigde reacties op zijn benoeming als nieuwe directeur van Buma Cultuur. “Ik ben niet zo bekend als Jerney Kaagman, maar het is ook niet zo dat ik de media schuw. Toen De Toppers vorige week genadeloos verloren tijdens het Eurovisie Songfestival zat ik ook gewoon in Één Vandaag.” 

Want ook met die muziek houdt Buma Cultuur zich bezig. “Wij moeten alle richtingen in de muziek in de gaten houden. Om van alle muziekstijlen en soorten de auteursrechten te ondersteunen. En er is veel meer dan alleen popmuziek. Ik heb geen idee waar er de komende jaren allemaal gaat gebeuren in het wereldje, maar er gaat veel veranderen. Daardoor kan ik ook niet zeggen: ‘we gaan de volgende bocht naar rechts’, maar ik weet wel ongeveer waar ik heen wil. Ik ga nooit ergens heen zonder doel in mijn achterhoofd.”

Een van die doelen is om breder bekend worden. “We uiten ons nu voornamelijk in Eurosonic Noorderslag en het Amsterdam Dance Event. Die zullen wel blijven, maar we zullen ook op andere plekken zichtbaarder moeten worden. Misschien wel met een groot evenement met Nederlandstalige muziek of iets dergelijks. In ieder geval met een ander genre dan pop of dance.” 

Tot vorige maand werkte Helmink bij een reclamebureau en Toasted Media. Eerder was hij programmadirecteur bij TM en schreef hij voor de tijdschriften Oor en Aardschok.

Nu op 3voor12