Mysteryland zet verkooprecord

Dancefestival tien weken van tevoren uitverkocht

Atze de Vrieze ,

De crisis heeft voorlopig nog geen vat op de grote Nederlandse festivals. Integendeel: na Lowlands en Awakenings Festival is ook Mysteryland vroeger dan ooit uitverkocht. Dit weekend gingen de laatste van 60.000 kaarten over de toonbank.

Dancefestival tien weken van tevoren uitverkocht

De crisis heeft voorlopig nog geen vat op de grote Nederlandse festivals. Integendeel: na Lowlands en Awakenings Festival is ook Mysteryland vroeger dan ooit uitverkocht. Dit weekend gingen de laatste van 60.000 kaarten over de toonbank. “Kennelijk willen mensen ook tijdens een recessie nog graag naar een feestje”, zegt Paul Brouwer van ID&T. “En dan kiezen ze voor een festival dat zeker slaagt. Lowlands is voor veel mensen een must, Awakenings ook. Defqon was in een uur uitverkocht en ook Mysterland staat kennelijk op dat lijstje bij de mensen.”

Net als voorgaande jaren is Mysteryland een complete orgie aan dansstijlen, met meer podia dan welk dansfestival dan ook. Van techno tot trance tot hardstyle en hardcore, vaak georganiseerd in samenwerking met bestaande organisaties. “Ook dit jaar hebben we een aantal nieuwe, kleinere tenten met stijlen die nog niet doorgebroken zijn naar de mainstream. Op die manier maken we het programma spannend.” Nieuw dit jaar is bijvoorbeeld dubsteptent Oi! en Little Sexmachine, met de baile funk en fidgethouse van Wanna Be A Star en Mr Wix. Ook is er een live podium, waarop onder meer Vive La Fête en Fakkelbrigade optreden.

Ondanks zeven nieuwe tenten breidt Mysteryland niet echt uit. “Er is een aantal grote tenten afgevallen. Vorig jaar hadden we twee grote trance area’s, nu is dat er één. Ook de grote house was goed vertegenwoordigd, met drie tenten. Dat zijn er dit jaar twee. Ook van succesvolle area’s nemen we afscheid, omdat we het fris willen houden.”

Het bordje uitverkocht kan op de deur, maar de promocampagne gaat gewoon door. “We gaan gewoon door met posters plakken”, zegt Brouwer. “Zeker in de weken voor het festival wil je toch van je laten horen. Je wilt dat mensen dat kaartje weer op hun nachtkastje voelen branden.”