Binnenkort is The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble wereldwijd te horen in een reclame van Calvin Klein. Het project van Jason Kohnen (Bong-Ra) en Gideon Kiers zal een filmpje bij vrouwengeurtje Euphoria begeleiden. In de Verenigde Staten is de commercial al te zien, binnenkort zal hij overwaaien naar Europa. “Een Amerikaanse reclamebureau heeft eerst geprobeerd onze track na te spelen”, vertelt Jason Kohnen. “Dat doen ze heel vaak. Spreekt de sfeer van een nummer ze aan, dan laten ze eigen muzikanten soortgelijke muziek spelen. Maar het lukte niet onze sound na te maken, en dus zijn we uiteindelijk zelf benaderd.”
Het project van Kohnen en Kiers is van nature visueel ingesteld. De twee maken soundtracks bij bestaande of imaginaire films. “Onze muziek is niet commercieel ingesteld. Juist daarom vinden we het tof om te merken dat zo’n groot bedrijf kennelijk interesse heeft om het te gebruiken. We merkten vorige week op Noorderslag ook al dat we een breder publiek aan kunnen spreken met deze muziek, zonder consessies te doen. Dat is de fijne ontdekking van 2009 voor ons.” Hoeveel geld de band voor de commercial gekregen heeft, mag Kohnen niet zeggen. “We kunnen er wat nieuwe instrumenten voor kopen. Het enige dat ik mag zeggen, is dat het een heerlijk geurtje is. Ik heb het zelf nog niet geroken, maar als ik de commercial zie, weet ik het zeker!”
Het project van Kohnen en Kiers is van nature visueel ingesteld. De twee maken soundtracks bij bestaande of imaginaire films. “Onze muziek is niet commercieel ingesteld. Juist daarom vinden we het tof om te merken dat zo’n groot bedrijf kennelijk interesse heeft om het te gebruiken. We merkten vorige week op Noorderslag ook al dat we een breder publiek aan kunnen spreken met deze muziek, zonder consessies te doen. Dat is de fijne ontdekking van 2009 voor ons.” Hoeveel geld de band voor de commercial gekregen heeft, mag Kohnen niet zeggen. “We kunnen er wat nieuwe instrumenten voor kopen. Het enige dat ik mag zeggen, is dat het een heerlijk geurtje is. Ik heb het zelf nog niet geroken, maar als ik de commercial zie, weet ik het zeker!”