Bijna twee jaar geleden alweer verdween clipzender The Box van de televisie. Twee jaar daarvoor leverde de clipzender 18 uur per dag in aan Nickelodeon. Tot die tijd was The Box dé plek om clips te zien van Nederlands hiphop-, r&b- en reggaeartiesten. Tegenwoordig kun je voor die clips eigenlijk alleen terecht op YouTube. Student Rajko Bouhuys denkt een gat in de markt gevonden te hebben: vandaag start zijn website In Je Raap, een online clipkanaal annex hiphopcommunity. De site is nog in bèta en komt nog wat houtje-touwtje over, maar op dit moment zijn er al clips te zien van onder meer Winne, Kempi en Kubus & BangBang. “Er is geen plek waar alle Nederlandse hiphopclips samenkomen”, zegt Bouhuys.
Een clipzender begin je niet zomaar. De twee belangrijkste problemen: het streamen van clips kost geld en de BUMA/STEMRA wil geld zien voor de auteursrechten. Beide problemen heeft Bouhuys – in elk geval voor dit moment – op een handige en moderne manier ondervangen: de player op In Je Raap speelt namelijk enkel YouTube-filmpjes. Precies zoals je een filmpje kunt embedden op je Hyves, blog of Myspace, maar dan netjes achter elkaar door als een tv-zender. En over YouTube filmpjes hoef je voorlopig geen auteursrechten af te dragen. BUMA/STEMRA kondigde vorig jaar aan rechten te willen heffen op YouTube filmpjes die embedded op andere sites staan, maar is daar nog niet mee begonnen. “Ik heb meerdere keren met de BUMA gebeld en heb steeds andere mensen gesproken. Iedereen spreekt elkaar tegen en het lijkt erop dat ze zelf ook niet precies weten hoe het nu zit. Voorlopig mag dit gewoon.”
Antal de Waij van BUMA/STEMRA kan nog geen concrete uitspraken doen over dit specifieke initiatief, maar kondigt wel aan dat BUMA/STEMRA binnenkort met een informatiewebsite komt over de nieuwe licentievormen. “In principe komt het erop neer dat een site die bedrijfsmatig gerund wordt, rechten af moet dragen. Het gaat niet in eerste instantie om een winstoogmerk. Als dit een particulier hobbyproject is, moet die jongen vooral lekker doorgaan.”
Vanuit de hiphopscene zijn de reacties op zijn initiatief volgens Bouhuys alleen nog maar positief. Zo heeft het label van Ali B zelf profielen van zijn artiesten aangemaakt en heeft Bouhuys ook de zegen van Top Notch. “We kregen wel het verzoek alleen de clips van hun officiële YouTube kanaal te gebruiken. Dat doen we uiteraard.” Als de site een succes wordt, denkt Bouhuys aan uitbreiding naar andere genres. Inkomsten moeten op termijn komen uit advertenties. Naast de clipzender biedt In Je Raap ook een community en forum, die uit zouden moeten groeien tot het formaat van een Partypeeps 2000. “We gaan voor 100.000 leden in een jaar.”
Een clipzender begin je niet zomaar. De twee belangrijkste problemen: het streamen van clips kost geld en de BUMA/STEMRA wil geld zien voor de auteursrechten. Beide problemen heeft Bouhuys – in elk geval voor dit moment – op een handige en moderne manier ondervangen: de player op In Je Raap speelt namelijk enkel YouTube-filmpjes. Precies zoals je een filmpje kunt embedden op je Hyves, blog of Myspace, maar dan netjes achter elkaar door als een tv-zender. En over YouTube filmpjes hoef je voorlopig geen auteursrechten af te dragen. BUMA/STEMRA kondigde vorig jaar aan rechten te willen heffen op YouTube filmpjes die embedded op andere sites staan, maar is daar nog niet mee begonnen. “Ik heb meerdere keren met de BUMA gebeld en heb steeds andere mensen gesproken. Iedereen spreekt elkaar tegen en het lijkt erop dat ze zelf ook niet precies weten hoe het nu zit. Voorlopig mag dit gewoon.”
Antal de Waij van BUMA/STEMRA kan nog geen concrete uitspraken doen over dit specifieke initiatief, maar kondigt wel aan dat BUMA/STEMRA binnenkort met een informatiewebsite komt over de nieuwe licentievormen. “In principe komt het erop neer dat een site die bedrijfsmatig gerund wordt, rechten af moet dragen. Het gaat niet in eerste instantie om een winstoogmerk. Als dit een particulier hobbyproject is, moet die jongen vooral lekker doorgaan.”
Vanuit de hiphopscene zijn de reacties op zijn initiatief volgens Bouhuys alleen nog maar positief. Zo heeft het label van Ali B zelf profielen van zijn artiesten aangemaakt en heeft Bouhuys ook de zegen van Top Notch. “We kregen wel het verzoek alleen de clips van hun officiële YouTube kanaal te gebruiken. Dat doen we uiteraard.” Als de site een succes wordt, denkt Bouhuys aan uitbreiding naar andere genres. Inkomsten moeten op termijn komen uit advertenties. Naast de clipzender biedt In Je Raap ook een community en forum, die uit zouden moeten groeien tot het formaat van een Partypeeps 2000. “We gaan voor 100.000 leden in een jaar.”