Satanische rockers The Devil's Blood veroveren Europa

Geen boodschap aan verwend Nederlands publiek en Noorderslag

Ingmar Griffioen ,

Nederlands meest demonische rockband oogst steeds meer lof en boekingen voor alle grote Europese metalfestivals volgen. Ook dankzij de geruchtmakende live-rituelen met wierook en dierenbloed. In eigen land is The Devil's Blood minder bekend. Daar heeft de band, die Noorderslag afsloeg, geen boodschap aan. Bandleider SL: "Ik vind het Nederlandse publiek tamelijk verwend en trendgevoelig."

Geen boodschap aan verwend Nederlands publiek en Noorderslag

Nederlands meest demonische rockband oogst steeds meer lof over de grenzen en de boekingen voor grote Europese metalfestivals stromen binnen. Ook dankzij de geruchtmakende live-shows: rituelen waarbij de bandleden besmeurd met dierenbloed achter een muur van wierook aantreden. In eigen land is The Devil's Blood vreemd genoeg minder bekend. Daar heeft de band, die een invitatie voor Noorderslag afsloeg, geen boodschap aan. Bandleider SL: "Dat had ik ook niet verwacht, ik denk dat ze hier sowieso allergisch voor Nederlandse acts zijn. Ik vind het Nederlandse publiek tamelijk verwend en trendgevoelig."

De Eindhovenaar treedt alleen met zijn initialen naar buiten. "Het draait niet om mij, om de zangeres of om de band, maar puur om de muziek en met name de boodschap die in de teksten verscholen ligt. Daarom doen we ook niet aan naamsvermelding. Het is niet relevant dat ik verantwoordelijk ben voor alle muziek en teksten. Ik ben wel de kapitein op het schip, de visie die door mij heen komt, wordt ook door de hele band uitgedragen."

De grote Engelse metal-bladen hebben de band al opgepikt, in Scandinavië hebben ze ook voet aan de grond en in Duitsland is The Devil's Blood inmiddels zo groot dat kwaliteitsmedia als Berliner Zeitung en Der Spiegel over ze berichten. Wacken Open Air en RockHard Festival in Duitsland, het Franse Hellfest, het Noorse Hole In The Sky Festival, Metalfest Oostenrijk, MetalCamp Slovenië; dat The Devil's Blood voor 2010 voor het ene na het andere grote Europese metalfestival wordt vastgelegd, heeft ook SL verbaasd.

Zo gek is het niet. In tegenstelling tot de performance is de muziek van de groep heel niet zo extreem. The Devil's Blood gaat van de vroege jaren '70 tot de jaren '80 en typeert dat als horror soul. SL: "Occulte of satanische rock vind ik ook mooi. Ik heb een tik gekregen van oude symfonische en progressieve rock van King Crimson, Yes, Genesis en zelfs Queen, die arrangementen hebben me behoorlijk geïnspireerd. Terwijl ik thuis meer de vroege Iron Maiden, Thin Lizzy en Judas Priest draai." Bijzonder is dat de band drie gitaristen gebruikt. SL: "Voor de gestapelde harmonieën. Eén gitarist vormt met de bas en de drums de ritmesectie en de twee andere gitaristen leggen daar als vliegende spitsen een tapijt overheen. Ik denk dat dat ons wel interessanter dan andere bands maakt."

Sinds de release van de EP Come Reap eind 2008 gaat het hard. "Toen heeft de voltallige Duitse metalpers zich op ons geworpen en daar hebben wij gebruik van gemaakt", geeft SL toe. De nieuwe plaat The Time Of No Time Evermore heeft de groep nog eens een flinke zet gegeven. Sindsdien kan boeker Bidi van Drongelen de aanvragen van grote Europese festivals amper verwerken. In Nederland kun je de groep na Roadburn en Fortarock op 19 december nog op de Eindhoven Metal Meeting zien, de vele verzoeken van popfestivals en ook Noorderslag heeft The Devil's Blood naast zich neergelegd. Volgens Van Drongelen wil de band alleen op festivals optreden waar classic, black of death metal staat. Voor de band is het publiek en de sfeer namelijk heel belangrijk.

The Time Of No Time Evermore is bewust op 11 september uitgebracht. "Geen referentie aan de aanslagen in New York", verzekert SL. "De datum is gekozen, omdat het in de Kabbalistiek een zeer krachtige combinatie is. De occulte inhoud van de muziek wordt uitgedragen in de nummers. Zo is 11 het getal van de chaos en 9 een link naar de demoon van chaos." De albumtitel staat volgens de frontman voor de chaos die ontstaat na de eindtijd.

SL hoopt dat het publiek dat oppikt. "Iedere vorm van afkeren van deze maatschappij of jezelf buiten de wetten van deze mensheid plaatsen is een begin.  Van daaruit kun je verder gaan." Dat mag ieder voor zich interpreteren. De live-rituelen mogen het publiek onbewust stimuleren richting chaos. "Wij hebben met onze muziek een autohypnotiserend effect, wekken mantra's op. Omdat we nooit ophouden raakt veel publiek in een soort trance, waarin je poorten openzet en energie toelaat. Dan kunnen de meest vreemde dingen met mensen gebeuren."

Heel interessant volgens SL, die zelf bij optredens meestal ook in trance verkeert en dus moeilijk kan opmerken hoe het publiek reageert. De band tussen artiest en publiek is wel van belang. "Ik kwam in Zweden schijnbaar een keer met iemand in contact, die op een agressieve manier het podium wilde bestijgen. Er ontstond een uitwisseling van kleine gewelddadigheden. Daar was ik me niet van bewust en hij ook niet. Heel bizar. Een moment waar je elkaar tot een grotere hoogte van geweld stuwt, een moment ook waar je het voor doet."

Bij een optreden roept The Devil's Blood een donkere sfeer op door het gebruik van veel wierook, kandelaren en koeienbloed, "Of varkensbloed. Dat ligt er maar net aan wat de slager heeft", lacht SL. Hij prefereert varkensbloed. "Dat heeft toch de meest penetrante geur." De band versterkt "die rotte laag van bloed en zweet" met soms wel veertig wierookstokjes tegelijk om het publiek mee te trekken in hun mantra. "Met enerzijds die zoete rotte geur van de dood en anderzijds de bijna hemelse geur van de wierook, onstaat een rituele sfeer."

Om het ritueel op waarde te schatten, raadt SL een bezoek aan een kleinere Duitse clubshow aan. Of het optreden op 12 februari in Doornroosje, Nijmegen met Nox, Heretic en vooral het jonge Zweedse In Solitude. "Dat is iets waar ik heel erg naar uitkijk. Ik ben benieuwd hoeveel waanzinnige maniakken daar op afkomen."

The Devil's Blood is zaterdag 19 december te zien op de Eindhoven Metal Meeting in de Effenaar en op 12 februari in Doornroosje, Nijmegen. Luisteren doe je op de MySpace-site.