Samen op zoek naar Europees muziektalent. Dat is wat de publieke omroepen uit 27 Europese landen willen gaan doen onder de vlag van de European Broadcasting Union (EBU). Het doel is een gezamenlijk online talentenplatform. Tijdens de komende conferentie van EuroSonic/Noorderslag is er op vrijdag 15 januari een EBU-presentatie en discussie hierover. "Het is belangrijk dat zichtbaar wordt wat er in de diverse landen gebeurt. Dat een Italiaan kan zien wat de leukste Nederlandse releases zijn", meldt Peter Smidt, creatief directeur EuroSonic/Noorderslag.
Het digitale platform moet de beste nieuwe bands uit Europa gaan vertegenwoordigen. Het initiatief wordt gekoppeld aan de radiozenders van de publieke omroepen in Europa, die verenigd zijn in EBU (European Broadcast Union) en onlangs in Genève spraken over dit onderwerp. Namens Nederland is Tijs van Liemt van 3FM nauw betrokken bij het platform. De 3FM-muzieksamensteller bevestigt dat de "bundeling van de nationale platforms in de afrondende fase" verkeert. Hij benadrukt dat er nog niets definitief is en verwacht dat het nieuwe initiatief niet voor maart gereed is.
Buma Cultuur wil dat via het platform bezoekers voortaan het hele jaar door kunnen profiteren van de mogelijkheden tot netwerken en het ontdekken van nieuwe acts. "EuroSonic/Noorderslag werkt al meer dan 10 jaar intensief samen met alle publieke omroepen in Europa. Er is binnen de EBU een speciale EuroSonic-groep over dit onderwerp. De omroepen onderzoeken nu of het mogelijk is. Wat mij betreft had dit twee jaar terug al actief kunnen zijn, maar dit is buitengewoon ingewikkelde materie. Met 25 omroepen heb je alleen al te maken met 25 verschillende content management systemen, diverse rechten, talen en keuzes", legt Smidt namens EuroSonic/Noorderslag uit.
Smidt is overtuigd van de toegevoegde waarde van de opzet. "Het is heel moeilijk om als Franse groep op de Nederlandse radio te komen en andersom ook." Kennisuitwisseling moet daarbij helpen. "De meeste omroepen, in Nederland bijvoorbeeld 3FM, zijn juist heel actief bezig met talent. Vanuit die gedachte willen we een digitaal platform dat nieuw talent uit Europa beter zichtbaar maakt, zowel voor professionals als publiek."
De definitie van talent in deze context laat Smidt graag aan anderen over. "Het maakt eigenlijk niet zoveel uit. In Italië of Polen is Jiggy Djé net zo beroemd als Marco Borsato. Mensen moeten vooral zelf bekijken wat leuk is en hun eigen keuzes maken. Het idee is dat bijvoorbeeld Radio3, 3VOOR12 en Ongekend Talent sluizen zijn, waar aan kwaliteitsmeting wordt gedaan. Kijk, MySpace bestaat al, mensen zijn over het algemeen toch op zoek naar enige filtering."
Europese publieke omroepen willen samen muziektalent zoeken
Presentatie digitaal talentenplatform op EuroSonic/Noorderslag
De publieke omroepen uit 27 Europese landen willen samen op zoek naar Europees muziektalent. Het doel is een online talentenplatform onder de vlag van de European Broadcasting Union. Tijdens de komende EuroSonic/Noorderslag-conferentie is er een presentatie en discussie hierover. "Het is belangrijk dat zichtbaar wordt wat er in de diverse landen gebeurt. Dat een Italiaan kan zien wat de leukste Nederlandse releases zijn."