Het oude pand van het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg is dankzij een probleempje met de monumentenvergunning nog altijd niet gesloopt, maar concerten zijn er al maanden niet meer. Op de plek van het oude Vredenburg moet de komende vier jaar het Muziekpaleis verrijzen. Naast de A2 bij de nieuwe wijk Leidsche Rijn is de afgelopen maanden gebouwd aan een tijdelijk onderkomen voor Vredenburg. Donderdagavond wordt de akoestiek voor het eerst met publiek getest, en wel door violiste Janine Jansen.
In het tijdelijke pand naast de snelweg kunnen tussen de 1600 en 2000 bezoekers toegelaten worden: 1600 zitplaatsen of 1000 zitplaatsen en 1000 staanplaatsen. Het pand is in principe de thuishaven van de klassieke muziek, maar net als in het oude Vredenburg kunnen ook producties die te groot zijn voor Tivoli in de zaal geboekt worden. Zo is Eels in maart headliner op het Crosslinx Festival. Op dit moment zijn op het gebied van popmuziek verder alleen shows van Racoon, Ilse DeLange en Rowwen Hèze bevestigd, maar ook in de meer alternatieve hoek zullen ongetwijfeld shows volgen. Om te zorgen dat de vaste klanten van het muziekcentrum zich thuis voelen, zijn de stoelen uit de oude zaal letterlijk overgebracht.
De bouw van het pand was een race tegen de klok, vooral omdat het oude pand al een tijdje dicht is. Concerten van Vredenburg werden in de tussentijd ondergebracht in de Central Studios. Het pand is deels gebaseerd op het Pepsi Stage, dat enkele jaren naast de Heineken Music Hall in Amsterdam Zuid stond. Ook dat gebouw was van tijdelijke aard: het is niet gemaakt voor de eeuwigheid, waardoor minder solide en dus minder kostbaar bouwmateriaal gebruikt kan worden. Volgens adjunct-directeur Dick te Winkel van Vredenburg is alles nu af. “We hebben een grote foyer en een prachtige bar met een hoog plafond. Veel mensen – vooral muzikanten – waren vooraf nogal sceptisch over het idee van zo’n tijdelijk pand, maar iedereen is blij met het resultaat.” De geluidsproblematiek komt in dit geval vooral van buiten. “We
moeten de A2 buiten houden. Dat is aardig gelukt. Maar ook de akoestiek binnen is natuurlijk belangrijk.”
Niet alleen het pand zelf is een hele operatie, ook aan de infrastructuur moest hard gewerkt worden. Drie maanden geleden was het gebouw – zeker met de fiets – nog nauwelijks te bereiken. Inmiddels is dat heel anders. “Er is gisteren nog een bushalte ingevlogen”, zegt Te Winkel. “We hebben een parkeerplaats voor 700 auto’s. Die is af, maar daar moet wellicht nog een en ander afgestemd worden.” Vredenburg heeft een vergunning om het pand vijf jaar te gebruiken, inclusief de bouwtijd (een jaar). Daarna moet het pand wijken voor het nieuwe stadscentrum van de wijk Leidsche Rijn. Het pand is er in principe op berekend een jaar of tien bruikbaar te zijn. “Het stort niet na vijf jaar in elkaar”, zegt Te Winkel. Als de bouw van het Muziekpaleis vertraging oploopt, staat Vredenburg na die vijf jaar niet automatisch op straat. “We houden er rekening mee dat we langere tijd behoefte hebben aan accommodatie, zeg ik dan maar diplomatiek.”