‘De vetklep van Drillem’ genomineerd voor De Nederlandse Designprijs ‘De vetklep van Drillem’ genomineerd voor De Nederlandse Designprijs

Jan Willem van Drillem: “Vormgeving moet werken, daar doe je het voor.”

‘De vetklep van Drillem’ genomineerd voor De Nederlandse Designprijs

Jan Willem van Drillem: “Vormgeving moet werken, daar doe je het voor.”

Onlangs werden de nominaties voor De Nederlandse Designprijzen bekend gemaakt. Tussen de hele trits namen die je op de site van de competitie tegenkomt, staat ook die van Drillem onder het kopje ‘grafisch ontwerp’. Toetsenist/percussionist Jan Willem van den Ban maakte de hele huisstijl van de elektropunk band zelf met zijn bureau BENG: “Alles wat ik voor Drillem heb gemaakt is een optelsom van mijn verleden.”

Jan Willem van Drillem: “Vormgeving moet werken, daar doe je het voor.”

Zeventien prijzen in veertien categorieën, dat is wat De Nederlandse Designprijzen later dit jaar zullen uitdelen. Onlangs werden de nominaties bekendgemaakt en in de categorie grafisch ontwerp, prijkt de naam van Drillem. Dat is een hele eer, want volgens de site van de ontwerpprijs, heeft iedereen die deel uitmaakt van de prestigieuze ‘Nederlandse Designselectie’ eigenlijk al gewonnen. Bandlid Jan Willem van den Ban ontwierp met zijn bureau BENG alles voor Drillem, van stickers tot hoofddoeken en van het lettertype tot de visuals: “Alles wat zwart, wit en rood is” Toch is Drillem niet genomineerd in de categorie ‘huisstijl’. “Daar vallen volgens de jury alleen briefpapier en visite kaartjes onder.”  

Alle genomineerden worden uitgenodigd voor de Dutch Designweek in Eindhoven. Hun werk komt daar op een expositie te hangen en wordt opgenomen in de catalogus. Een belangrijke prijs dus. Van den Ban: “De prijs is relatief jong, maar het is wel een nationale prijs. Er is bijvoorbeeld ook een Rotterdamse designprijs die heel belangrijk is. Maar De Nederlandse Designprijs moet dè prijs worden.”

Het totaalontwerp voor Drillem schudde Van den Ban eigenlijk in een nacht uit zijn mouw: “We deden mee aan De Grote Prijs van Nederland en hadden nog niet eens een naam. Toen we die eenmaal hadden, kwamen ook vrij snel die letters en de boor. Dat heb ik samen met zangeres Arjo steeds verder uitgebouwd. Er kwam ook een föhn bij in het ontwerp die we later dan weer in het echte leven op het podium zijn gaan gebruiken.” En dat vindt Van den Ban ook het sterkste aan zijn eigen ontwerp: “Het is allemaal heel toepasbaar. Toen Drillem met The Riplets en Lady Aïda onder de naam Driplets ging spelen, kon ik snel voor iedereen een eigen herkenbaar poppetje maken.”

En als een ontwerp aanslaat bij het publiek is het natuurlijk helemaal mooi: “Mensen die ons live hebben gezien, reageren tof op onze stijl. Dan zie je ineens: hé, het werkt. Daar doe je het voor. Net als de eerste Driplets show in Rotown. Daar trokken ze na afloop de posters van de muren. Dat is een compliment. Vormgeving moet werken, daar doe je het voor.” En wat dat laatste betreft is hij bijzonder in zijn nopjes met zijn eigen werk: “Als de jury daarop beoordeeld, winnen we.”

Jan Willen van den Ban is 36 jaar en werkt al 12 als ontwerper. Na zijn studie Vormgeving en Communicatie in Rotterdam vertrok hij voor anderhalf jaar naar Londen waar hij meer dan een jaar voor Intro, een bureau dat zich op de muziekindustrie richt, werkte. “Ik heb daar de eerste site van Ricky Martin gebouwd. Maar ook een cd-rom voor Metallica. Het ontwerp voor Drillem is de uitkomst van twaalf jaar werken in het vak. Het is mijn stijl, gecombineerd met heen en weer gepingpong met Arjo en mijn collega van BENG, want zonder BENG had mijn werk er totaal anders uitgezien.

Mensen die zelf aan de slag willen met het lettertype van Drillem, zullen nog even moeten wachten. Binnenkort zal het font gratis op de site van BENG worden aangeboden. De exacte naam van het lettertype is nog niet bekend, zegt Van den Ban. “Maar De Drillem Vetklep lijkt mij wel een mooie!” 

Nu op 3voor12