Alamo Race Track en de kracht van Youtube

Kleedkamer video 150.000 keer bekeken (en de teller loopt nog)

Het nieuwe album van Alamo Race Track heet Black Cat John Brown en komt over een maand uit. Oud nieuws. Maar wie nu op zoek gaat op Youtube naar de Amsterdamse band, ziet dat een filmpje van het gelijknamige nummer al meer dan 150.000 keer bekeken is. En dat is nieuws! Betekent dit dat de virtule videotheek die Youtube is, gewoon veel kijkers heeft, of zit hier een trucje achter?

Kleedkamer video 150.000 keer bekeken (en de teller loopt nog)

De Franse platenmaatschappij Fargo die de cd’s van Alamo Race Track in dat land uitbrengt, heeft afgelopen week een concertfilmpje van de band online gezet en in amper een week tijd is de teller al over de 150.000 pagina bezoeken heen. Meer dan vijfhonderd bezoekers lieten zelfs een opmerking over het nummer Black Cat John Brown achter. Gitarist Len Lucieer: “Dit geeft aan hoe leuk het internet eigenlijk is en dat je met minimale middelen, maximale doelen kunt bereiken.”

En gelijk heeft Lucieer. Het is natuurlijk mooi dat je als onbekend bandje jezelf op de borst kunt slaan omdat je 10.000 vrienden op Myspace hebt. Maar in het geval van Alamo Race Track is er iets anders aan de hand. Medewerker Michel Pampelune van Fargo Records: “Er zit echt geen truc achter. Daar zijn wij te indie voor. Een week geleden hebben wij voor de tweede keer ooit een filmpje op Youtube gepost. Het resultaat is ‘amazing’. We hebben laten zien dat het werkt. Het is gewoon een goed nummer en een goede band.”

Iets minder enthousiast is Martin Kuiper van het Nederlandse internet video magazine Faceculture: “Ik ben er niet helemaal blij mee. Het nummer is gefilmd in de kleedkamer van Tivoli ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van platenmaatschappij Excelsior. Binnenkort komt het hele concert online, maar om te beginnen had ik vast één liedje op de site van Faceculture gezet. Er staat bij dat het niet geript mag worden. Zonder overleg met mij is dat door de Franse platenmaatschappij toch gedaan en op Youtube gepost. Gelukkig staat er nog wel een bumpertje met de naam van mijn site. Want ze hadden er ook geen link naar Faceculture bijgezet. Dat is het enige dat ik minder vind. Verder vind ik het nummer goed en ben ik blij met de aandacht.” De video is via Faceculture in ruim een maand tijd 10.000 gestreamd. 

Ook blogger Herman Roggeveen is begaan met het lot van Alamo Race Track. Hij heeft op zijn nlpop-blog een linkje naar de video op Youtube. Inmiddels is dat naar eigen zeggen ‘een paar honderd keer aangeklikt’. Dat verschilt nog wel een heel eind met de 150.000 bezoekers die het filmpje op Youtube bekeken. Toch een truc? Roggeveen: “Ik merk dat alles rond de band heel erg leeft op mijn blog. Vaak wordt er op ‘Black Cat John Brown’ - tevens de titel van het nieuwe album – gezocht. Maar het filmpje heeft het hele weekeinde op de voorpagina van Youtube gestaan.”