Net als voorgaande jaren presenteert 3VOOR12 drie muziekfilms op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), dat van 23 november tot en met 3 december gehouden wordt. Deze films draaien op vrijdag 1 december in City 2 vanaf 19.00 uur tijdens het IDFA: 3DOC12. De Utrechtse MC Tifèn keek samen met 3VOOR12 alvast naar Last Days of Left Eye.
25 april 2002, klaarlichte dag, Honduras, geen vuiltje aan de lucht. Een auto met daarin meerdere personen slipt van de weg, de bestuurder van de auto komt bij het ongeluk om het leven. Het is Lisa “Left Eye” Lopes, het meest kleurrijke lid van TLC. Haar dood schokt de r&b wereld, amper een jaar na het fatale vliegtuigongeluk van superster Aaliyah.
Left Eye was niet zomaar in Honduras. Na het floppen van haar eerste soloalbum trok ze zich dertig dagen terug − met vrienden en familie, dicht bij de natuur − om zichzelf te vinden. Een spirituele reis met een grote rol voor numerologie en astrologie, die haast onvermijdelijk leidt tot een wel heel bizarre climax. Het meest vervreemdende is nog wel dat Lopes die confrontatie met zichzelf op film vastlegde. Ze wilde haar fans kennis laten maken met de ‘echte’ Left Eye. Het werd de documentaire Last Days of Left Eye, waarin archiefbeelden en zelf geschoten beelden elkaar in hoog tempo afwisselen.
Rapper Tifèn heeft goede herinneringen aan TLC, met name aan het album CrazySexyCool, het meest succesvolle album van het trio. Ze is onder de indruk van de documentaire: “Left Eye was duidelijk een excentrieke persoon, die deed wat haar zelf goed leek. Op een gegeven moment komt ze niet opdagen op een persconferentie. Ze denkt bij zichzelf: wat is beter dan op zo’n persconferentie komen en de ster uithangen? Niet op die persconferentie komen en de ster zijn! Wat mij erg aanspreekt is dat zij geestelijke groei als het hoogste beschouwt, als de enige manier om gelukkig te zijn.”
Tifèn: “Er gaat echt een deur open met dingen die je niet achter dat hyperactieve en hoog rappende vrouwtje zoekt. Uit de documentaire blijkt dat ze heel veel over dingen nadacht en niet bang was dingen uit het verleden op te graven.” En dat is nogal wat. Lopes groeit op in een verscheurd gezin, met een letterlijk militaristisch strenge vader. In haar succesperiode raakt Lopes verslingerd aan de drank én aan footballster Andre Rison, een liefhebbende maar ook jaloerse en opvliegende levenspartner. Dat blijkt een dodelijk mengsel als een dronken Left Eye na een ruzie de verzameling sneakers van manlief in brand steekt, en daarmee het hele huis.
Het is een kwestie van slim monteerwerk, maar Last Days of Left Eye kijkt als een perfecte thriller. De introductie van de persoon Lopes, de stijgende spanning wanneer negatieve herinneringen zich aandienen. Meest filmische moment: de dodelijke aanrijding die Lopes twee dagen voor haar dood heeft met een jongetje. Omdat de jongen dezelfde achternaam heeft als zijzelf, bekruipt Left Eye het angstige gevoel dat zij het slachtoffer had moeten zijn. Het dwingt haar na te denken over de dood en zet alles nog even op scherp, op het moment dat ze al het idee heeft dat er op aan komt.
“Het is alsof iemand een afscheidsbrief schrijft voor hij zelfmoord pleegt”, zegt Tifèn, “Je ziet haar op een gegeven moment zitten bij een waterval, naakt, midden in de natuur. Wat wil je nog meer? Alsof dat het laatste is dat ze nog wilde zeggen. Als het gelopen was zoals Left Eye zelf bedoeld had, was het een heel mooi portret geweest. Door deze afloop heeft het iets heel magisch gekregen. Dat klinkt zweverig, maar ik denk dat iedereen die in zichzelf graaft en op zichzelf reflecteert zich met deze film kan identificeren.”
3DOC12 wordt gehouden op vrijdag 1 december in City 2 vanaf 19.00 uur.
Daar worden Last Days Of Left Eye, Made In Jamaica en The U.S. Versus John Lennon vertoond.
3DOC12: Drie documentaires voor 20 euro. Leden van onze nieuwsbrief krijgen 5 euro korting. Word dus lid en houd de nieuwsbrief in de gaten.
25 april 2002, klaarlichte dag, Honduras, geen vuiltje aan de lucht. Een auto met daarin meerdere personen slipt van de weg, de bestuurder van de auto komt bij het ongeluk om het leven. Het is Lisa “Left Eye” Lopes, het meest kleurrijke lid van TLC. Haar dood schokt de r&b wereld, amper een jaar na het fatale vliegtuigongeluk van superster Aaliyah.
Left Eye was niet zomaar in Honduras. Na het floppen van haar eerste soloalbum trok ze zich dertig dagen terug − met vrienden en familie, dicht bij de natuur − om zichzelf te vinden. Een spirituele reis met een grote rol voor numerologie en astrologie, die haast onvermijdelijk leidt tot een wel heel bizarre climax. Het meest vervreemdende is nog wel dat Lopes die confrontatie met zichzelf op film vastlegde. Ze wilde haar fans kennis laten maken met de ‘echte’ Left Eye. Het werd de documentaire Last Days of Left Eye, waarin archiefbeelden en zelf geschoten beelden elkaar in hoog tempo afwisselen.
Rapper Tifèn heeft goede herinneringen aan TLC, met name aan het album CrazySexyCool, het meest succesvolle album van het trio. Ze is onder de indruk van de documentaire: “Left Eye was duidelijk een excentrieke persoon, die deed wat haar zelf goed leek. Op een gegeven moment komt ze niet opdagen op een persconferentie. Ze denkt bij zichzelf: wat is beter dan op zo’n persconferentie komen en de ster uithangen? Niet op die persconferentie komen en de ster zijn! Wat mij erg aanspreekt is dat zij geestelijke groei als het hoogste beschouwt, als de enige manier om gelukkig te zijn.”
Tifèn: “Er gaat echt een deur open met dingen die je niet achter dat hyperactieve en hoog rappende vrouwtje zoekt. Uit de documentaire blijkt dat ze heel veel over dingen nadacht en niet bang was dingen uit het verleden op te graven.” En dat is nogal wat. Lopes groeit op in een verscheurd gezin, met een letterlijk militaristisch strenge vader. In haar succesperiode raakt Lopes verslingerd aan de drank én aan footballster Andre Rison, een liefhebbende maar ook jaloerse en opvliegende levenspartner. Dat blijkt een dodelijk mengsel als een dronken Left Eye na een ruzie de verzameling sneakers van manlief in brand steekt, en daarmee het hele huis.
Het is een kwestie van slim monteerwerk, maar Last Days of Left Eye kijkt als een perfecte thriller. De introductie van de persoon Lopes, de stijgende spanning wanneer negatieve herinneringen zich aandienen. Meest filmische moment: de dodelijke aanrijding die Lopes twee dagen voor haar dood heeft met een jongetje. Omdat de jongen dezelfde achternaam heeft als zijzelf, bekruipt Left Eye het angstige gevoel dat zij het slachtoffer had moeten zijn. Het dwingt haar na te denken over de dood en zet alles nog even op scherp, op het moment dat ze al het idee heeft dat er op aan komt.
“Het is alsof iemand een afscheidsbrief schrijft voor hij zelfmoord pleegt”, zegt Tifèn, “Je ziet haar op een gegeven moment zitten bij een waterval, naakt, midden in de natuur. Wat wil je nog meer? Alsof dat het laatste is dat ze nog wilde zeggen. Als het gelopen was zoals Left Eye zelf bedoeld had, was het een heel mooi portret geweest. Door deze afloop heeft het iets heel magisch gekregen. Dat klinkt zweverig, maar ik denk dat iedereen die in zichzelf graaft en op zichzelf reflecteert zich met deze film kan identificeren.”
3DOC12 wordt gehouden op vrijdag 1 december in City 2 vanaf 19.00 uur.
Daar worden Last Days Of Left Eye, Made In Jamaica en The U.S. Versus John Lennon vertoond.
3DOC12: Drie documentaires voor 20 euro. Leden van onze nieuwsbrief krijgen 5 euro korting. Word dus lid en houd de nieuwsbrief in de gaten.