Teleurstelling en berusting bij concullega’s na Mojopolie-zaak

Kleine boekers moeten leren leven met Mojo

Nu de NMa het onderzoek naar Mojo Concerts heeft gestaakt, hebben de kleinere boekers van Nederland hun kritiek grotendeels ingeslikt. Niet omdat die niet gegrond zou zijn, maar omdat er blijkbaar op dit moment weinig te beginnen valt tegen de grote organisatie. Woordvoerders zijn een stuk genuanceerder en het woord ‘Mojopolie’ is weer taboe.

Kleine boekers moeten leren leven met Mojo

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) meldde deze week dat ze het onderzoek naar Mojo Concerts heeft gestaakt. Twee jaar geleden deed de NMa een inval bij de concertorganisator omdat kleinere boekingskantoren klaagden over mogelijk machtsmisbruik. Een aantal boekers liet zich toen scherp uit over de praktijken van Mojo, dat buitenlandse artiesten zou afschermen. De NMa heeft wat dat betreft niets concreets boven water kunnen halen; wel werd geconstateerd dat Mojo exclusiviteitclausules afsloot met concertzalen, die inhielden dat andere organisatoren de zaal niet mochten huren. Die clausules zijn door Mojo inmiddels verwijderd uit de contracten. Een karige winst dus voor de kleine boekingskantoren, die nog steeds over het algemeen vinden dat Mojo gewoon een té groot conglomeraat is, waar nauwelijks mee valt samen te werken. Verder wordt erop gezinspeeld dat de NMa zich wellicht verslikt heeft in de zaak en het in deze vakantieperiode heeft afgevoerd. Maar dat is off the record. De woordvoerders van de kleinere boekers zijn erg voorzichtig met hun woordkeuze, want ze moeten allemaal met Mojo samenwerken. Jan Hendrik Bouw van Fillin' Da Gap (boekt o.a. Kraak & Smaak en Illicit) heeft zich in het verleden in scherpe bewoordingen uitgelaten over het vermeende Mojopolie, maar wil nu niet meer in detail op de zaak reageren. "De vorige keer is me dat ook niet in dank afgenomen. Eigenlijk zegt dat al genoeg." Dat Bouw niet tevreden is met de uitspraak, mag duidelijk zijn. "Maar we zullen ermee moeten leren leven." Ook Willem Venema van The Alternative (o.a. Bettie Serveert en Voicst) is voorzichtig met zijn eerste reactie. "Ik wil eigenlijk eerst het rapport lezen voor ik uitspraken doe. Het is wel typisch dat dit er in de vakantie doorheen wordt gedrukt. Ik las ook in de Volkskrant dat er ineens allerlei andere mensen in die commissie zitten als aan het begin van het onderzoek." Veel dieper kan Venema nog niet ingaan op de zaak. "Ik heb een heel goed verhaal nodig om niet als de zoveelste roepende Calimero te worden gezien en dat heb ik nu niet. Maar mijn eerste indruk is dat Mojo er wel heel gemakkelijk vanaf komt met die paar aanpassingen." Ron Berends, mede-eigenaar van Paperclip Agency (Baby Woodrose, Ygdrassil) was altijd heel genuanceerd over Mojo: "Ik heb altijd gezegd dat het een uitstekend bedrijf is dat het ten opzichte van vergelijkbare bedrijven in het buitenland heel goed doet. Door Mojo zijn de prijzen in Nederland ook relatief laag gehouden. Maar ik heb ook gezegd dat er dingen fout gaan en dat ze daar bij Mojo zelf soms blind voor zijn. De NMa heeft nu vastgesteld dat de wet niet wordt overtreden en dat is goed om te weten." Maar volgens Berends kun je er op twee manieren tegen aankijken: vanuit de wet en vanuit de handelsmoraal. "Ik heb mensen bij Mojo vaak aangesproken op dingen die in mijn ogen bij hen misgingen. Je hoort dan ook prachtige verhalen over hoe ze andere boekers tegenwerken, onder vier ogen dan. Later ontkennen ze het gewoon weer." Enkele boekers melden aan 3VOOR12 dat ze nooit last hebben gehad van Mojo. Jan ten Boom van Boom! Agency (Johan, zZz): "Ze zijn natuurlijk heel groot, en dan zijn er altijd mensen die denken 'Waarom wij niet?'" Die mening deelt hij met een woordvoerder van Superspazz (The White Suicide, San Andreas): "Het nieuws dat Nighttown dicht is, heeft ons meer bezig gehouden de afgelopen dagen. We hebben met Mojo altijd prettig samengewerkt." Jeroen Brom, van Bookhooker Agency en ook programmeur van het kersverse kernpodium Escape in Veenendaal, kiest de middenweg: "Ik snap de kritiek van sommige boekers heel goed. Ik ben zelf programmeur en boeker, dus ik ken beide kanten van het verhaal. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat je een support act wilt neerzetten bij een grote band. Je merkt dan dat niet de programmeur van de zaal daar goedkeuring over uitspreekt, maar dat dat via Mojo loopt. Maar is dat machtsmisbruik? De artiest wil er zelf ook iets over te zeggen hebben. En nu The Alternative erbij is gekomen als tweede grote boeker wordt de koek langzamerhand toch beter verdeeld."