NMa: Mojo maakt geen misbruik van machtspositie NMa: Mojo maakt geen misbruik van machtspositie

Directeur Mulder: "We kunnen weer verder waar we waren: business as usual"

NMa: Mojo maakt geen misbruik van machtspositie

Directeur Mulder: "We kunnen weer verder waar we waren: business as usual"

Mojo maakt geen misbruik van haar monopoliepositie door buitenlandse artiesten af te schermen van andere organisatoren. Dat is de eindconclusie van de NMa na tweeeneenhalf jaar onderzoek. In overleg heeft de concertorganisator wel een aantal exclusiviteitsclausules uit contracten met grote accomodaties geschrapt.

Directeur Mulder: "We kunnen weer verder waar we waren: business as usual"

Met het verwijderen van exclusiviteitsclausules uit contracten met een aantal podia is het NMa-onderzoek naar machtsmisbruik door concertorganisator Mojo gestaakt. De mededingingsautoriteit deed tweeëneenhalf jaar onderzoek naar het vermeende afschermen van buitenlandse artiesten door Mojo. Maar behalve de exclusiviteitsclausule in contracten met o.a. Gelredome en Amsterdam Arena kon ze niks vinden dat die klacht uit de industrie kon onderstrepen. Van de aantijgingen van kleine boekers die destijds kwamen bovendrijven na de inval en het schuim van een beerput leken te zijn, is nu niks meer over. Dat verbaast Mojo-directeur John Mulder niet: “We hebben het altijd gezegd en ik doe het vandaag met alle plezier nog een keer: het monopolie op Celine Dion ligt bij Celine Dion, niet bij ons. Als zij wil dat wij haar shows boeken, doen we dat. En dat doen we zo goed mogelijk, want als we het verklooien, kan zij een ander kiezen.” Eindresultaat: geen misbruik volgens de NMa, maar ook geen toegenomen concurrentie volgens Mojo. Of zoals Mojo directeur John Mulder het zelf zegt: “Eindelijk sluiten we dit af. We kunnen weer verder waar we gebleven waren: business as usual.” Mulder is wel heel opgelucht: “Het is prettig dat bevestigd wordt dat we niks verkeerd doen. Ik ga zo even een taartje halen voor het kantoor ja. Of ijsjes.” Hij weet nog dat de NMa binnenviel, op dinsdag 17 februari 2004: “Je schrikt je te pletter. Ze namen echt alles mee en daarna hebben we nog maandenlang stapels vragen moeten beantwoorden. Maar wat kun je anders dan meewerken? Dat hebben we dan ook gedaan, ook omdat we echt geen idee hadden van wat we te verbergen hadden.” Het grootste wapenfeit dat het onderzoek naar bovenbracht is een clausule in langlopende afspraken met onder andere Amsterdam Arena en Gelredome. Die kwam er feitelijk op neer dat andere organisatoren het stadion niet mochten huren. Mulder relativeert: “In de praktijk heeft nooit iemand daar last van gehad. Ik ben wel eens gebeld door Gelredome, omdat iemand iets wilde organiseren. Dat heeft nooit gebotst. Zolang onze dagen maar gegarandeerd bleven.” Waarom zat de clausule er dan toch in? Volgens Mulder is dat heel simpel: “Stel je voor dat je over een periode van vier jaar weet dat je de Arena dertig keer wil huren, maar nog niet precies weet wanneer. Dan maak je een afspraak waarin je bevestigt dat je minimaal zoveel dagen het stadion wil huren voor een bepaalde prijs. Veel makkelijker dan elke keer opnieuw onderhandelen. Maar het stadion heeft slechts een beperkt aantal vergunningsdagen voor dit soort evenementen. Dus leg je in het contract ook vast dat die vergunningen wel gegarandeerd zijn voor het afgesproken aantal dagen. Is dat exclusiviteit?” Toch gaf Mojo die clausule op, nog voor de NMa met haar conclusie kwam. Volgens NMa persvoorlichter Barbara Roest omdat de NMa dat wilde: “We zochten iets anders, maar stuitten op dit en hebben gezegd dat die clausules eruit moesten.” Een klein offer, zegt Mulder. “Het waren oude afspraken die we in nieuwe contracten al geschrapt hadden, omdat ze feitelijk overbodig bleken.” Behalve Mojo werden ook kaartverkopers Ticketservice en Ticketbox doorgelicht. Ook zij moesten exclusieve afspraken met organisatoren schrappen in hun contracten. De NMa verwacht dat de afgedwongen wijzigingen nieuwe toetreders meer kansen zullen geven, waardoor de concurrentie toeneemt. Mulder moet daar een beetje om lachen: “De NMa trekt wel heel veel eer naar zich toe. Ticketservice mag nu geen exclusiviteit meer eisen. Maar in de praktijk wil je dat als organisator vaak toch. Als je vier keer Robbie Williams doet in de Amsterdam Arena en je verkoopt die kaartjes via verschillende kaartverkopers, dan krijg je geheid dubbele stoelboekingen vanwege computerfouten en meer van dat soort ellende. Dat hebben we één keer geprobeerd en het was een ramp. Het werkt gewoon niet.” Ook de claim dat inventieve manieren van kaartverkoop door het handelen van de NMa nu een boost krijgen, trekt Mulder in twijfel: “Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet de NMa te kakken zetten. Maar de opkomst van etickets zat er al lang aan te komen en wij volgen die ontwikkelingen op de voet. Juist via die weg kun je de zwarthandel die maar niet aangepakt worden zelf bestrijden.”

Nu op 3voor12