Begin september is voor de platenmaatschappij Universal. Die zet een grote stap met een rigoureuze koerswijziging. Was de downloader eerst de duivel zelf, sinds een tijdje snappen ook de majors dat downloaders ook wel eens geld kunnen opleveren. Legale downloadshops zijn er inmiddels in vele vormen. Maar Universal gaat nog verder: de download is een mooi vehikel om reclame te maken. Je laat mensen gratis downloaden, maar schuift ze wel eerst wat reclame door hun mik. Via de website Spiral Frog moet dit nieuwe business model de wereld in geslingerd worden. Volgens de kenners is het een logisch gevolg van de transformatie van de platenmaatschappij in zogenaamde 'music based content company'. Klinkt mooi, maar ook eind december is Spiral Frog nog steeds snel aan het komen...
Nog sneller rees de ster van Opgezwolle. Ook 3VOOR12 ging massaal om en beloonde het album Eigen Wereld van de hiphop crew in september met de 3VOOR12 Award voor beste Nederlandse album. Niet alleen Opgezwolle is heel blij met die prijs, ook de de VVV van Zwolle is trots op het beste uithangbord dat de gemeente in jaren heeft gehad.
September is ook een gedenkwaardige maand voor de Nederlandse televisie. Op 9 september biedt onze staatszender eindelijk weer structureel ruimte aan alternatieve popmuziek. Dus niet een dagje met Pinkpop en een weekendje met Lowlands, maar gewoon, elke week, een half uur lang. Drie keer raden wie het voor je in elkaar steekt? Precies, wij! Eind december hoorden we trouwens dat we ook in het nieuwe jaar door mogen gaan.
Tuurlijk ook weer weglopers deze maand. Coparck gaat weg bij Supertracks en bevestigt al ver te zijn met een nieuw onderkomen. Hoe ver, dat wordt later duidelijk. Begin januari komt het derde album uit bij V2 en presenteert 3VOOR12 het nieuwe album in een speciale live show waar je bij kunt zijn. Kijk voor informatie hierover elders op de site.
Ook directeur Siebe Weide is leaving the building. Dat van zijn eigen Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) om precies te zijn. Hij stapt per 1 november over naar de museumhoek om daar als directeur van een vergelijkbare club de boel wat meer rock 'n' roll in te blazen.
Zonder single een hit scoren kan ook nog. Nee, niet in de Top 40, maar gewoon op Internet. Want de internetter die content genereert is volgens Time Magazine Person Of The Year in 2006. En die internetter laat zich in september zo maar verleiden tot het kijken van een kleedkamersessie van Alamo Race Track op de videowebsite YouTube. Uiteindelijk meer dan 200.000 keer. De eerste Nederlandse webhit is een feit!
September is ook de maand waarin de sneeuwbal van ellende gaat rollen voor het Haarlemse Patronaat. In mei werd er al aan de bel getrokken, nu is het echt menens. Failliet is de tent nog niet, maar het woord valt wel. Directeur Van Zalinghe is niet geliefd, maar heeft zelf nog goede hoop. Tien procent subsidie is volgens haar veel te weinig. Het argument dat het bij de klassieke muziek allemaal veel meer is, kennen we al, maar Van Zalinghe gooit het toch in de strijd. Tevergeefs, zal nog voor het einde van het jaar blijken.
De FNV doet in september iets vergelijkbaars: bedelen om (te?) veel geld. NPI, Buma Cultuur, VNPF, allemaal doen ze al jaren hun best om via de cultuurnota een paar miljoen los te krijgen om de Nederlandse popmuziek te ondersteunen. Kinderspel volgens de FNV. Onder het motto "hoog inzetten, dan kun je daarna altijd nog zakken" eist de vakbondsclub zomaar 50 miljoen euro voor de popmuziek. Per jaar. Vooralsnog heeft vadertje overheid dit vragende kind helaas even overgeslagen...
Nog sneller rees de ster van Opgezwolle. Ook 3VOOR12 ging massaal om en beloonde het album Eigen Wereld van de hiphop crew in september met de 3VOOR12 Award voor beste Nederlandse album. Niet alleen Opgezwolle is heel blij met die prijs, ook de de VVV van Zwolle is trots op het beste uithangbord dat de gemeente in jaren heeft gehad.
September is ook een gedenkwaardige maand voor de Nederlandse televisie. Op 9 september biedt onze staatszender eindelijk weer structureel ruimte aan alternatieve popmuziek. Dus niet een dagje met Pinkpop en een weekendje met Lowlands, maar gewoon, elke week, een half uur lang. Drie keer raden wie het voor je in elkaar steekt? Precies, wij! Eind december hoorden we trouwens dat we ook in het nieuwe jaar door mogen gaan.
Tuurlijk ook weer weglopers deze maand. Coparck gaat weg bij Supertracks en bevestigt al ver te zijn met een nieuw onderkomen. Hoe ver, dat wordt later duidelijk. Begin januari komt het derde album uit bij V2 en presenteert 3VOOR12 het nieuwe album in een speciale live show waar je bij kunt zijn. Kijk voor informatie hierover elders op de site.
Ook directeur Siebe Weide is leaving the building. Dat van zijn eigen Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) om precies te zijn. Hij stapt per 1 november over naar de museumhoek om daar als directeur van een vergelijkbare club de boel wat meer rock 'n' roll in te blazen.
Zonder single een hit scoren kan ook nog. Nee, niet in de Top 40, maar gewoon op Internet. Want de internetter die content genereert is volgens Time Magazine Person Of The Year in 2006. En die internetter laat zich in september zo maar verleiden tot het kijken van een kleedkamersessie van Alamo Race Track op de videowebsite YouTube. Uiteindelijk meer dan 200.000 keer. De eerste Nederlandse webhit is een feit!
September is ook de maand waarin de sneeuwbal van ellende gaat rollen voor het Haarlemse Patronaat. In mei werd er al aan de bel getrokken, nu is het echt menens. Failliet is de tent nog niet, maar het woord valt wel. Directeur Van Zalinghe is niet geliefd, maar heeft zelf nog goede hoop. Tien procent subsidie is volgens haar veel te weinig. Het argument dat het bij de klassieke muziek allemaal veel meer is, kennen we al, maar Van Zalinghe gooit het toch in de strijd. Tevergeefs, zal nog voor het einde van het jaar blijken.
De FNV doet in september iets vergelijkbaars: bedelen om (te?) veel geld. NPI, Buma Cultuur, VNPF, allemaal doen ze al jaren hun best om via de cultuurnota een paar miljoen los te krijgen om de Nederlandse popmuziek te ondersteunen. Kinderspel volgens de FNV. Onder het motto "hoog inzetten, dan kun je daarna altijd nog zakken" eist de vakbondsclub zomaar 50 miljoen euro voor de popmuziek. Per jaar. Vooralsnog heeft vadertje overheid dit vragende kind helaas even overgeslagen...