KindaMuzik en 3VOOR12 presenteren: De Eenentwintig

Het beste uit de 7EVEN van 2006

Muziekjaar 2006 is bijna voorbij, tijd om de balans op te maken. Was het een goed jaar? Tijd voor een terugblik. Vanavond in de Song van het Jaar jullie favorieten, volgende week de Kerstkransjesinvasie, morgen in De Gloeiende Plaat het beste uit De 7EVEN, de gezamenlijke albumlijst van KindaMuzik en 3VOOR12.

Het beste uit de 7EVEN van 2006

Muziekjaar 2006 is bijna voorbij, tijd om de balans op te maken. Was het een goed jaar? Jazeker. We genoten van oude bekenden, frisse pubers, brutale meiden, gekke Brazilianen en een paar hiphoppers uit het Oosten. Op naar 2007, maar eerst is het tijd voor een terugblik. Vanavond in de Song van het Jaar jullie favorieten, volgende week de Kerstkransjesinvasie, morgen in De Gloeiende Plaat het beste uit De 7EVEN, de gezamenlijke albumtiplijst van KindaMuzik en 3VOOR12.


JUNIOR BOYS | SO THIS IS GOODBYE
Domino/Munich
Een spanningsveld waarin de emotionele impact van singer-songwriter-lyriek succesvol gecombineerd is met de lijfelijkheid van de dance.

BOB DYLAN | MODERN TIMES
Columbia/SonyBMG
Bob Dylan loopt al 45 jaar mee als muzikant en nog altijd staat hij commercieel en artistiek aan de top. Daarvan is Modern Times wederom het bewijs.

OPGEZWOLLE | EIGEN WERELD
Top Notch/PIAS
Waar hiphop vanuit de ziel vanuit Amerika maar mondjesmaat wordt uitgebracht en vaak weinig verrassend blijkt, heeft Opgezwolle zich dit jaar met Eigen Wereld voorgoed in die zetel genesteld. Vette beats, bewustmakende teksten en lekkere flows. Geen enkel superlatief over deze Nederhoppers is opgezwollen.

WOLFMOTHER | WOLFMOTHER
Interscope/Universal
Het geheim van het momenteel stormenderhand Europa veroverende mengsel van White Stripes, Led Zeppelin en AC/DC is 'minder riff, meer liedje'.

ARCTIC MONKEYS | WHATEVER PEOPLE SAY I AM, THAT'S WHAT I'M NOT
Domino/Munich Vier snotapen die met hun debuutalbum alles en iedereen omverblazen? De één noemt het lachwekkend, sommigen vinden het flauwekul en de ander kan het niet bevatten. Toch is het zo. Het debuutalbum van de Arctic Monkeys spoort je aan tijdens het afwassen de pollepels te gebruiken als drumstokjes, rockposes voor de spiegel te maken en de kam als microfoon te gebruiken.

CSS | CANSEI DE SER SEXY
SubPop/Konkurrent
CSS vermengt postpunkklanken met eighties synths, rockgitaren en elektroclash. Het is niet té serieus bedoeld en zeer ontwapenend; ze schrijven mooie popliedjes en hebben een zalig sexy zangeresje. Het leukste Braziliaanse debuut sinds de eerste van Os Mutantes.

WOLF EYES | HUMAN ANIMAL
SubPop/Konkurrent
Een reusachtige en zwaar ademende brok pure apocalyps. Niet aan te raden voor hartpatiënten of priesters in een geloofscrisis.

THE RACONTEURS | BROKEN BOY SOLDIERS
XL/V2
De band rond Jack White en Brendan Benson graaft door oude platenverzamelingen en brengt garagerock, blues, classic rock en
sixties- en seventies-sferen tezamen.

TV ON THE RADIO | RETURN TO COOKIE MOUNTAIN
4AD/V2
Een geslaagde terugkeer van een band die met het hart op de tong durft te experimenteren en daarin buitengewoon succesvol is. Hier is zeker geen sprake van een tweede-album-dip.

JOANNA NEWSOM | YS
Drag City/Munich
Een krachtiger bewijs dan Ys is niet mogelijk om te bewijzen dat Joanna Newsom geen eendagsvlieg is, maar een artiest die met een zeldzame bevlogenheid en zonder schroom het avontuur voorop stelt.

JOHAN | THX JHN
Excelsior/V2
Het is de consistentie van het hoge muzikale niveau en het begenadigde songschrijverstalent van Jacco de Greeuw die wederom in het oog springen. Onverminderd indrukwekkend is de krachtige en toch zo subtiele pop die Johan maakt.

GOOSE | BRING IT ON
Skint/SonyBMG
Debuut van het jaar, vol met gemene, in adrenaline gedrenkte electrorock en punkfunk dat doorgaans met bruisende grootsteden als New York en Londen geassocieerd wordt.

THE KNIFE | SILENT SHOUT
Rabid/V2
Waar de meeste electronica-acts kiezen voor een glanzend laagje legt The Knife alles open en bloot op straat. Silent Shout is een album vol gebreken in woord en daad.

SCOTT WALKER | THE DRIFT
4AD/V2
Na tien jaar en op de respectabele leeftijf van 63 jaar, is Scott Walker terug. Eigenwijzer dan ooit. Pretentieuzer dan ooit. Het perfectionisme van Walker is misleidend: het zit in zijn hoofd, maar nog lang niet in dat van jou, de luisteraar, en het duurt waarschijnlijk jaren voordat je The Drift met één hand kunt vastpakken.

KODE 9 + THE SPACEAPE | MEMORIES OF THE FUTURE
Hyperdub/Lowlands
De ene na de andere dubstep act wordt plotseling volwassen, met Memories of the Future als beste voorbeeld. Kode9 + the Spaceape leveren een broeierige, ongemakkelijk aanvoelende blik op het verleden, het heden én de toekomst.

ESPERS | II
Wichita/V2
Het gezelschap rond Greg Weeks trekt weerom de kaart van de pastorale folk, omzoomd met ragfijne psychedelica.

JAY REATARD | BLOOD VISIONS
In The Red/Konkurrent
De frontman van Lost Sounds en The Reatards brengt ons een plaatje waar de geschiftheid vanaf spat als bloedvlekken van een helicopterongeluk. Dwangbuis niet inbegrepen.

MASTODON | BLOOD MOUNTAIN
Warner
De band heeft het technische vernuft van Dillinger Escape Plan en de ronkende rockmotor van Motörhead. Een ideale combinatie in de hedendaagse metalwereld.

LILY ALLEN | ALRIGHT, STILL
Regal/EMI
Elf luchtige hits met heerlijke teksten, spitsvondig geformuleerde beschouwingen over het leven in Londen en even zoveel venijnige.

DE KIFT | 7
De Kift/V2
"Niet ver van hier slaat rampspoed in", maar wij zijn dolgelukkig, want wij hebben de nieuwe van De Kift. Na de wat te gekunstelde opera Vier voor Vier komt het Zaanse folkpunkcollectief weer met een plaat vol dofkoperen weemoed.

THE VEILS | NUX VOMICA
Rough Trade/Konkurrent
Een sterk album dat een flinke groei laat horen ten opzichte van The Runaway Found. Opnieuw toont Finn Andrews zich een meesterlijk songwriter.