Case Closed deel 4: de naamsbekendheid van drankje Toppertje stijgt ongevraagd

Eigenaar Parvin: "We hebben heel wat geld bespaard"

Mixdrankje Toppertje bestond al drie jaar toen afgelopen zomer Guillermo & Tropical Danny het voor het eerst bezongen en via de Amsterdamse lokale zender AT5 een nationale hit scoorden met 'Toppertje'. Natuurlijk leuk voor de twee populaire volkszangers, zo'n nummer 1 hit. Maar wat heeft de hit uiteindelijk betekend voor Drinks & Liquors BV, de producent van de shooter?

Eigenaar Parvin: "We hebben heel wat geld bespaard"

De zomerhit van 2006 was Toppertje van Guillermo & Tropical Danny. Je kon geen website aanklikken of er verscheen een pop-up met de gezellige koppen van de twee ‘volkszangers’. In alle lagen van de bevolking was het Toppertje ineens gemeengoed geworden. Guillermo & Tropical Danny zullen een aardig zakcentje aan de hit hebben overgehouden. En een nieuwe hit is onderweg: Kerstvakantie. Maar was Toppertje uiteindelijk voor drankproducent Drinks & Liquors net zo goed als voor Guillermo & Tropical Danny?

Er was eens…. Er was eens een blikje Red Bull energydrink. En er was een fles wodka. De twee bleken prima te mixen en de jeugd ging er keihard op. Het brouwsel werd in de volksmond ‘een toppertje’ genoemd. Sinds drie jaar produceert Drinks & Liquors BV uit Delfgauw het goedje onder de naam Toppertje in kleine flesjes, zogenaamde shooters: lekker fris na een biertje. “Het drankje verkocht stabiel,” zegt mede-eigenaar Parvin van het bedrijf.

De hit heeft het drankbedrijf geen windeieren gelegd: “De verkoop is na de zomer verdubbeld. Waren de shooters Feigling en Boswandeling voorheen nog marktleider, tegenwoordig doen we lekker mee,” zegt Parvin.

Ook voor platenmaatschappij Universal was Toppertje een succes. Na het succes van de verzamelmix-cd Toppertjes komt verschijnt nu: Toppertjes 2. Maar tot echte samenwerkingen tussen Drinks & Liquors BV en de artiesten Guillermo & Tropical Danny kwam het niet. Parvin: “Wij hebben met het management van de artiesten gesproken, maar het blijft een lastig verhaal omdat er drank en jeugd bij betrokken zijn.”

Blijft natuurlijk de vraag of het liedje wel echt uit de pennen van Danny en Guillermo is gekomen en niet uit die van de marketingafdeling van Drinks & Liquors BV. Parvin: “Nee helaas heb ik het nummer niet geschreven, anders had ik een echte nummer 1 hit gehad.” Het ziet er naar uit dat het bedrijf van Parvin heel wat marketingeuro’s heeft bespaard. Want naast de verkoopstijging van 100 procent is ook de naamsbekendheid van Toppertje flink gestegen. “Iedereen weet nu wat een Toppertje is en veel horecagelegenheden is overgestapt op ons drankje. We hebben behoorlijk wat geld bespaard.” En heeft het bedrijf ooit een bedankje gestuurd naar de Amsterdamse zangers? Parvin: “We hebben ze een paar dozen Toppertje gegeven.”