De dames van Chicks on Speed mogen dan hun eigen kleding in elkaar naaien, ze staan niet bepaald bekend als schone modepopjes. Sterker nog: de Chicks on Speed willen graag het tegendeel zijn van het ideale vrouwbeeld. Meet Girl Monster, de verpersoonlijking van waar Chicks on Speed voor staat. Zij is de abjecte vrouw, ontembaar, de nachtmerrie van de man. Ze scheert haar oksels niet. Ze houdt erg van seks, maar onder haar voorwaarden.
Girl Monster woont als een soort wildeman (nou ja, vrouw dus) in een grot, waar haar borsten groeien als een soort bolvormige gedrochten. Het onvermijdelijke gevolg van alle mislukte plastische chirurgie-ingrepen op de hele wereld. Zestig van deze vrouwen zijn nu bij elkaar gebracht op drie cd’s. Zestig tracks, waarvan 40 niet eerder verschenen, met zeer uitgebreide documentatie en artwork: dat mogen we gerust een megaproject noemen.
Deze Girl Monster is uiteraard geen uitvinding uit het hier en nu. Het uitgebreide essay bij deze compilatie verwijst al naar exploitationfilms uit de jaren vijftig, in de popmuziek werd Girl Monster het best zichtbaar in de punktijd. Bands als The Slits, The Raincoats, Pulsallama en Delta 5, intrigerende figuren als Cosey Fanni Tutti (Throbbing Gristle) en Vivien Goldman legden de basis van een traditie die door de jaren tachtig en negentig doorloopt tot in het heden. De belangrijkste voorbeelden uit deze eeuw luisteren naar namen als Peaches, Erase Errata, Lesbians on Ecstasy en Le Tigre. Ook onze eigen Elle Bandita viel met gemak binnen de definitie. Zij is vertegenwoordigd met het nummer ‘New Year’s Eve’.
Meest voor de hand liggende shockonderwerp: seks. Veel van de muzikanten gebruiken hun vrouwelijk lichaam als kunstobject. Ze tonen het met al zijn zogenaamd verkeerde uitstulpingen en ongewenste haargroei. Seks wordt gebruikt op een perverse, vooral niet vrouwelijke manier. Vuile en vrouwonwaardige taal is daarbij uiteraard niet van de lucht. In de woorden van Kevin Blechdom: “Shut the fuck up and fuck me you fucking fuck-up”. Die tekst transformeert bij snel en herhaald uitspreken naar een gek soort gekakel, wat natuurlijk geen toeval is.
Muzikaal schiet Girl Monster veel verschillende kanten op, maar de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen: atonale instrumenten, schreeuwerige of valse zang, rauwe energie. Belangrijkste voordeel van deze verzamelaar: bij veel van de acts is een heel album te veel van het goede. Dat geldt vooral voor Chicks on Speed-protegees als Angie Reed en Planningtorock. Ondanks zijn enorme omvang is Girl Monster behapbaar, ondanks zijn enorme pretenties is het bovendien behoorlijk toegankelijk. Kortom: haal de grote steen maar van die grot. Weg met Fembot, de dansvloer is voor Girl Monster!
Girl Monster woont als een soort wildeman (nou ja, vrouw dus) in een grot, waar haar borsten groeien als een soort bolvormige gedrochten. Het onvermijdelijke gevolg van alle mislukte plastische chirurgie-ingrepen op de hele wereld. Zestig van deze vrouwen zijn nu bij elkaar gebracht op drie cd’s. Zestig tracks, waarvan 40 niet eerder verschenen, met zeer uitgebreide documentatie en artwork: dat mogen we gerust een megaproject noemen.
Deze Girl Monster is uiteraard geen uitvinding uit het hier en nu. Het uitgebreide essay bij deze compilatie verwijst al naar exploitationfilms uit de jaren vijftig, in de popmuziek werd Girl Monster het best zichtbaar in de punktijd. Bands als The Slits, The Raincoats, Pulsallama en Delta 5, intrigerende figuren als Cosey Fanni Tutti (Throbbing Gristle) en Vivien Goldman legden de basis van een traditie die door de jaren tachtig en negentig doorloopt tot in het heden. De belangrijkste voorbeelden uit deze eeuw luisteren naar namen als Peaches, Erase Errata, Lesbians on Ecstasy en Le Tigre. Ook onze eigen Elle Bandita viel met gemak binnen de definitie. Zij is vertegenwoordigd met het nummer ‘New Year’s Eve’.
Meest voor de hand liggende shockonderwerp: seks. Veel van de muzikanten gebruiken hun vrouwelijk lichaam als kunstobject. Ze tonen het met al zijn zogenaamd verkeerde uitstulpingen en ongewenste haargroei. Seks wordt gebruikt op een perverse, vooral niet vrouwelijke manier. Vuile en vrouwonwaardige taal is daarbij uiteraard niet van de lucht. In de woorden van Kevin Blechdom: “Shut the fuck up and fuck me you fucking fuck-up”. Die tekst transformeert bij snel en herhaald uitspreken naar een gek soort gekakel, wat natuurlijk geen toeval is.
Muzikaal schiet Girl Monster veel verschillende kanten op, maar de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen: atonale instrumenten, schreeuwerige of valse zang, rauwe energie. Belangrijkste voordeel van deze verzamelaar: bij veel van de acts is een heel album te veel van het goede. Dat geldt vooral voor Chicks on Speed-protegees als Angie Reed en Planningtorock. Ondanks zijn enorme omvang is Girl Monster behapbaar, ondanks zijn enorme pretenties is het bovendien behoorlijk toegankelijk. Kortom: haal de grote steen maar van die grot. Weg met Fembot, de dansvloer is voor Girl Monster!