Opname van Pocket Revolution werd lijdensweg voor dEUS Opname van Pocket Revolution werd lijdensweg voor dEUS

Tom Barman: “Oude wonden werden opengereten”

Opname van Pocket Revolution werd lijdensweg voor dEUS

Tom Barman: “Oude wonden werden opengereten”

Tom Barman is niet alleen frontman van dEUS, maar ook filmmaker: met Anyway The Wind Blows maakte hij een succesvolle film over het Antwerpse leven. Wie dacht dat het opnemen van een nieuw dEUS-album in vergelijking met zo’n grote filmproductie een eitje was, heeft het mis. Barman: “Het was op een gegeven moment één grote soep!”

Tom Barman: “Oude wonden werden opengereten”

Zes jaar heeft het geduurd, voordat het nieuwe dEUS-album Pocket Revolution verscheen. In de tussentijd maakte Tom Barman een dance album met dj CJ Bolland onder de naam Magnus, een acoustisch album met Guy Van Nuyten, en ook de film Anyway The Wind Blows. Dat dEUS-album was achteraf gezien de zwaarste bevalling. “Het was echt heel moeilijk”, bekent Barman. “Op een gegeven moment was het één grote soep.” Een fout, die de band maakte, was op grote festivals al veel nieuwe nummers brengen. Dat zette de boel behoorlijk onder druk. De band spatte dan ook bijna uiteen. “Oude wonden werden opengereten”, herinnert Barman zich. Oude bekenden van Barman vulden hun plaatsen in: drummer Stéphane Misseghers, bassist Alan Gevaert en gitarist Mauro Pawlowski maakten de line-up weer compleet. De diverse bezettingen zijn op de plaat te vinden, maar sommige recensenten, die nog niet alle informatie hadden over wie er precies op welk nummer meespeelt, hoorden het verschil niet eens. Zo organisch is het geheel geworden. Veel van de nieuwe nummers refereren aan films. Zo is het nummer Bad Timing ook de titel van een film, en in Nothing Really Ends zingt Barman over Martin Sheen, die naar Sissy Spacek wuift: “In elke film zit wel zo’n moment, dat zijn van die kleine dingetjes, die in je kop blijven zitten.” Aan de andere kant refereert Barman naar dEUS in zijn eigen film Anyway The Wind Blows. Als er een mobiele telefoon afgaat, klinkt er een ringtone van de band. “Dat zijn meer inside spelletjes. Het is niet zo dat ik daar een villa in Toscane van kan kopen”, grapt Barman. De invloed van Magnus-kompaan CJ Bolland weerklinkt onderhuids op Pocket Revolution. Bolland was de opnametechnicus van het album en leverde ook de groove aan voor een track. Barman: “Toch wil ik niet zeggen dat het daarmee een dance album geworden is. Het is wel soulvoller, groovier en minder hoekig. Ik ben ook meer tevreden over hoe ik mijn stem gebruik. Vroeger was ik altijd in gevecht met de producer omdat ik mijn stem naar beneden wilde halen.” Opvallend is dat de nummers weer aan de lange kant zijn geworden. “Telkens als wij de perfecte popsong geschreven denken te hebben, kijken we op de stopwatch, en dan staat die stil op zeven en een halve minuut.” Vandaar dat Barman dan ook best trots is op het feit dat de nieuwe dEUS-single 7 Days, 7 Weeks ruim binnen de vier minutengrens blijft. Dj’s die het presteren het nummer dan nog in te korten, moeten ook niet vreemd opkijken, wanneer opeens een woedende Barman achter hen staat.“Als ik dat hoor, heb ik goesting op de trein te springen, en die kerel van achter zijn microfoon te sleuren. Los van het feit dat je ook geen schilderij per vierkante meter bestelt...” Luister naar het hele interview met Tom Barman uit het webradioprogramma Dubbel Check. Deze week is een exclusieve dEUS-sessie Concert van de Week op 3VOOR12TV.

nu op 3voor12