Nieuw nummer Spinvis afgekeurd voor Nederlands / Marokkaanse ervaring

Joris Nassenstein (Holland Symfonia): “Dit is het verkeerde moment voor Het Mes Van God”

Op 11 september is onder de naam Souk een bijzondere Nederlands / Marokkaanse muzikale dag in het Amsterdamse Concertgebouw. Ook Spinvis schreef een nummer voor Souk. Maar dat lied mag niet worden gehoord bij dit evenement, vanwege de inhoud.

Joris Nassenstein (Holland Symfonia): “Dit is het verkeerde moment voor Het Mes Van God”

Souk: Dutch Maroccan Music Experience vindt zondag 11 september in het Amsterdamse Concertgebouw plaats. Na anderhalf jaar voorbereiding moet deze avond een gemêleerd publiek op de Nederlandse en Marokkaanse artiesten afkomen. Maar daags voor het evenement heeft de organisatie de compositie Het Mes Van God, die Spinvis speciaal voor deze gelegenheid schreef, uit het programmaboekje geschrapt. De tekst zou een verwijzing zijn naar de moord op Theo Van Gogh. Verantwoordelijk voor deze keuze is Joris Nassenstein van medeorganisator Holland Symfonia: “We zijn samen met Entrée -de jongerenvereniging van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest- bezig geweest om deze dag op te zetten. Souk hebben we georganiseerd om aandacht te vestigen om de 400-jarige betrekkingen tussen Nederland en Marokko te vieren op een leuke manier met dans en muziek. We balen er echt heel erg van, maar het liedje van Spinvis past niet op deze avond.” In de voorbereiding naar deze avond sprak Nassenstein met Marokkaanse studentenverenigingen: “Zij vertelden mij dat het superirritant is dat er altijd een politieke draai aan wordt gegeven als het om Marokkanen gaat en dat Mohammed B. er altijd nodeloos bij wordt gehaald. Met dat in mijn achterhoofd ben ik eerst met Spinvis gaan praten en heb hem vervolgens de opdracht gegeven. ” Spinvis maakte ooit muziek voor een televisieserie van Theo van Gogh. Zelf noemt hij het liedje lief en zachtaardig: Het is een sprookje en er zit niets politieks in. Eigenlijk wil ik er weinig over kwijt anders krijgt zoiets onnodig gewicht. Ik vind het overigens wel raar dat er op een culturele dag in alle toonaarden over zoiets wordt gezwegen.” De strekking van de tekst is dat een mes over 1000 jaar met zand zal zijn overspoeld. Nassenstein vindt de tekst mooi en poëtisch: “Maar het is toch duidelijk waar het over gaat.” Overigens denkt Narsenstein niet dat het hier gaat om over-correct handelen van twee grotendeels blanke organisaties: “Tuurlijk zijn wij niet Marokkaans. Maar als je Marokkaanse gasten uitnodigt, mag je best wat kritischer zijn.”