De jongens van Gem zorgen met hun nieuwe single Good To Know You voor heel wat opschudding. Het nummer is in opdracht van Randstad geschreven door het duo Marsman en Billinger, dat samen al veertien jaar lang reclamemuziek maakt. Om een idee te krijgen van hoe het nummer moest gaan klinken, lieten Marsman en Billinger Gem-zanger Maurits Westerik de ruwe versie inzingen met een begeleidingsband. Dat de Randstad-slogan gelijk is aan de titel van het nummer, is geen toeval. Wat blijft er nog over van Gem, als alles van titel tot muziek door anderen zijn bedacht? 3VOOR12 vroeg een aantal artiesten hoever zij zouden gaan voor een hit.
Minco Eggersman won vorig jaar met zijn band at the close of everyday de 3VOOR12 Award. Naast zijn werkzaamheden bij de band is hij ook producer in een studio. Iemand anders een nummer voor je laten schrijven vindt hij wel gedurfd. “Ik zou er zelf geen problemen mee hebben om een nummer voor een reclame in te zingen, maar dan niet onder de naam van mijn band”, aldus Eggersman, “Je moet je als groep afvragen welke doelen je nastreeft. Als je gewoon lekker veel wilt spelen, is het niet eens zo gek om een reclame-jingle voor je te laten schrijven. Maar dan moet je er niet vreemd van opkijken als sommigen gaan twijfelen aan je integriteit.” Eggersman twijfelt daar overigens niet aan bij Gem. “Het zijn moeilijke tijden voor artiesten om hun brood te verdienen. Er moeten nieuwe manieren gevonden worden om aan de bak te komen”, zegt hij. Zelf zou hij zich best lenen voor een reklamejingle, mits hij zich kan vinden in de organisatie. Maar niet met een nummer van iemand anders.
Tim Berkestijn is beter bekend als Benny Sings, soft-pop met een knipoog. Hij vindt dat Gem er goed aan heeft gedaan een nummer te zingen voor Randstad. Anti-commercie in de muziekwereld is wat hem betreft uit de tijd. “Mensen komen bij elkaar om muziek te maken, en soms gebeurt dat om iets aan te prijzen. Dat maakt de muziek er niet minder om.” Volgens Berkestijn is het taboe van de goede acteur in de reclame al lang doorbroken en wordt het tijd dat goede muzikanten ook zonder gêne mee mogen doen aan reclame. Daarbij kan best de hulp in worden geschakeld van andere producers of tekstschrijvers, vindt hij. Berkestijn: “Maar misschien heb ik makkelijk praten, omdat mijn muziek niet al te serieus is. Misschien heb je dan ook meer fans die kunnen relativeren”. Hij hoopt dat Gem ook kan relativeren en zich vooral realiseert dat geld hartstikke leuk kan zijn.
Arend-Jan van der Scheer is de zanger van de popband Lpg, die getekend is bij hetzelfde label als Gem. Hij vindt het kwalijk dat de hele productie in mysteries gehuld was. Eerst deed Gem geheimzinnig over de wijze waarop het nieuwe nummer bij Randstad terecht was gekomen, terwijl later uitkwam dat het door Randstad was geproduceerd. Daarmee hebben ze hun geloofwaardigheid wel enigszins verloren. Van der Scheer is er kort over: “Je moet je niet integer willen opstellen, als je een weinig integere daad hebt gepleegd.”
Het Oordeel: de kwestie Gem meets Randstad
“Je moet je niet integer willen opstellen, als je een weinig integere daad hebt gepleegd.”
Gem heeft in opdracht van Randstad een single opgenomen, die door iemand anders is geschreven. De titel is tevens de Randstad-slogan: Good To Know You. 3VOOR12 vroeg een aantal artiesten hoever zij zouden gaan voor een hit. Minco Eggersman van at the close of everyday, Tim Berkestijn aka. Benny Sings en Lpg-zanger Arend-Jan van der Scheer aan het woord.