De opkomst van de Schotse indiesterren Franz Ferdinand is nauw verweven met de carrière van promoter Arthur van der Werf. Als zelfstandig perspromotor en plugger van een hele rits kleine indiebandjes begaf hij zich voornamelijk in kringen van kritische muziekjournalisten. En waarom zou hij ook zijn heil bij de grote publieksbladen zoeken? Zijn allerbekendste bandjes waren destijds Das Pop en Bright Eyes. Totdat eind 2003 het debuutalbum van Franz Ferdinand op zijn bureau belandde. Van der Werf: “ Het zat meteen een week in mijn cd-speler vastgebrand. Ik dacht ‘dit kan wel eens wat groter worden’, al kon ik toen nog niet vermoeden hoe groot…”
Door het promoten van Franz Ferdinand kreeg Van der Werf er opeens een hele sloot contacten uit onverwachte hoek bij: damesbladen als Elle Girl en de Marie-Claire wilden opeens ook een interview met de hotte Schotten. Tegenwoordig werkt Van der Werf vast op het Wageningse kantoor van Munich, de Nederlandse distributeur van Domino, het label van Franz Ferdinand. Van der Werf: “Ik was blij dat ik met de overstap van mijn administratie verlost was en nu krijg ik ook meer aanspraak.”
Van der Werf heeft in deze drukke tijden vlak voor de release dagelijks contact met Domino: ”Het personeelsbestand is daar sinds het succes van Franz Ferdinand verdubbeld. De voortekenen voor het nieuwe album zijn supergoed. Er worden wereldwijd alleen al anderhalf miljoen albums aan de winkels uitgeleverd op de eerste dag van release.” Ook in Nederland zijn de verwachtingen hooggespannen:”De winkels reageren supergoed, want ze zitten te springen om een release waar ze wat mee kunnen.” Munich zet in op minstens een gouden plaat (40.000 stuks). Het debuutalbum is nu bijna goud, het optreden in december in de HMH is al bijna uitverkocht.
Twee weken lang heeft Van der Werf lopen zwoegen op zijn promotieplan, maar het is nog geheimer dan een militair aanvalsplan. Franz Ferdinand-achtige streepshirtjes plots in de aanbieding bij de C&A? Look-alike contests? Van der Werf is niet te vermurwen. Hij laat slechts los dat er posters zijn gedrukt van wel drie bij anderhalve meter en ook van die geinige pennen met watervenster, waarin wat beweegt.
De eerste single Do you Want To, die 19 september uitkomt, krijgt slechts mondjesmaat aandacht op de commerciele radiostations, maar er komt nog een remix aan van dj Erol Alkan. Van der Werf heeft anders nog een tweede single achter de hand: “Die is wat rustiger, een crossover single voor de kerst.” Maar het geheime wapen van de Schotten is de sekseverdeling van hun fans: “Normaal gesproken kopen meer mannen indierock. Het mooie van Franz Ferdinand is dat de fans fifty-fifty zijn verdeeld.”
Een andere troef is de inzet waarmee de band de pers afwerkt. Van Der Werf ziet de Schotten als één van de makkelijkste acts, waar hij ooit mee werkte: “Ze doen nergens moeilijk over. Ze herinneren zich zelfs de namen van de journalisten als ze persinterviews doen.” Ex-3VOOR12 popjournalist Norbert Pek heeft de band in de begintijd veel geïnterviewd. Van Der Werf: “De running gag bij Nederlandse persinterviews is dan ook: “What’s happening with Norbert?…”
De releasedatum voor You Could Have It So Much Better is 3 oktober.
Het geheime wapen van Franz Ferdinand: de sekseverdeling van fans
Plan De Campagne: You Could Have It So Much Better – Franz Ferdinand
Hoe weet het grote publiek dat er een belangrijk nieuw album uit is? Voor de rubriek Plan De Campagne vist 3VOOR12 naar de marketing campagnes achter de grote releases van het najaar. Deze keer het plan achter You Could Have It So Much Better, het tweede album van de Schotse indiesterren Franz Ferdinand. Promotor Arthur van der Werf: ”Het mooie is dat hun fans fifty-fifty verdeeld zijn over mannen en vrouwen.”