Een Revolver tegen het OOR

Ex-Aloha hoofdredacteur Tjerk Lammers lanceert tijdschrift Revolver

Vandaag werd duidelijk dat OOR samengevoegd zal worden met het tijdschrift Aloha People & Music zodat OOR een glossy wordt. Ex-Aloha-hoofdredacteur Tjerk Lammers denkt te weten waarom: om de concurrentie aan te gaan met zijn eigen nieuwe tijdschrift, Revolver. Dat volgens Lammers’ eigen zeggen een revolutionaire aanpak heeft: “Revolver betaalt haar medewerkers.”

Ex-Aloha hoofdredacteur Tjerk Lammers lanceert tijdschrift Revolver

Een nieuw hoofdstuk kan aan de tijdschriftensoap worden toegevoegd. Tjerk Lammers, ex-hoofdredacteur van het voormalige Aloha (dus voordat het vorig jaar transformeerde in Aloha, People & Music), bekijkt de plannen van Argo-uitgeefmanager Paul Evers met argusogen. Evers wil OOR en Aloha People & Music samen laten smelten tot glossy. “Ik heb het vermoeden dat de nieuwe aanpak in het leven is geroepen om de concurrentie aan te gaan met het nieuwe muziekblad Revolver, dat in november gelanceerd gaat worden.” Lammers zelf zal de hoofdredactie gaan voeren. “En wij gaan echt iets revolutionairs doen, iets wat je zelden ziet in de wereld van de muziekbladen. Wij betalen! Ja, zelfs de fotografen. Dat is toch wel uniek?” merkt Lammers cynisch op. Dat het rommelt aan het uitgeversfirmament van OOR was wel duidelijk, maar de vernieuwde aanpak met de fusie met Aloha, People & Music, komt bij Tjerk Lammers toch vreemd over. “Ik ken een boel freelancers die nog altijd wachten op geld van Argo. Een aantal van hen zal voor de nieuwe Revolver een verhaal afleveren. Maar als ik hun namen nu noem, zal de betaling voor hun oude Aloha-werkzaamheden uit het verleden in het geding komen, dus dat laat ik maar. Ik word er helemaal ziek van als ik hoor hoe de uitgever met haar werknemers omgaat.” Het lijkt erop dat de boze Lammers bij deze de uitgeverij Argo zwart probeert te maken. “Het gaat er mij om dat er gerommeld wordt. Collega’s uit de popjournalistiek worden belazerd. Dat vind ik gewoon niet kunnen. En dan hoor ik weer van zo’n plan om er een glossy van te maken… Ik vind dat ongelooflijk.” Volgens Lammers was OORs uitgeefmanager Paul Evers zeker op de hoogte van de komst van Revolver. Begin september 2004 stapte Lammers als hoofdredacteur op bij Aloha, waarna het werd samengevoegd met een gratis blaadje van winkelketen Vanleest, zodat het werd omgedoopt tot Aloha, People & Music. Eigenlijk lijkt het plan van de nieuwe OOR wel veel op dat van Revolver, meent Lammers. “Revolver zal voor 75% bestaan uit artikelen en interviews over popmuziek, en het resterende deel gaat over cultfilms," legt Lammers uit. "Een beetje naar het model van de Britse Uncut.” Eerst zal het blad tweemaandelijks verschijnen, en naargelang het succes wordt de frequentie wellicht verhoogd. Revolver zal worden gemaakt met behulp van ex-Aloha-medewerkers. Voor de uitgave wordt een aparte uitgeverij opgericht.