De website van de Neue Holländische Welle zag er al veelbelovend uit: Conamus, BumaStemra, Sena, MusicXport, DSNL en het Nationaal Pop Instituut vormen samen een breed fundament om inzicht te bieden in Nederlands talent voor de buitenlandse pers. Ook veel voor 3VOOR12 interessante namen als Voicst, Stuurbaard Bakkebaard en Coparck worden flink gepromoot. Het is dan ook op deze site (van de Neue Holländische Welle), dat er aandacht werd gevraagd voor de Popkomm 2005.
De Popkomm vond dit jaar plaats van 14 tot en met 16 september. De Popkomm is het zakelijk platform voor muziek en entertainment, bezocht door journalisten, programmeurs en boekers wereldwijd. Bands uit verschillende landen geven showcases waar mensen uit de industrie op af komen. Een beetje vergelijkbaar met onze Eurosonic / Noorderslag. Goede recensies van de albums van zZz en Blues Brother Castro in het prestigieuze blad Visions zijn de meest in het oog springende (positieve) reacties op het stimulerende karakter van Stichting Conamus, die noeste arbeid verricht om de Nederlandse bands onder de aandacht te krijgen. Het is natuurlijk ook prachtig dat Stuurbaard Bakkebaard heeft getekend bij het Duitse label Hazelwood, maar die deal was al rond voordat de band een showcase gaf. Maar Hazelwood, wat is dat precies? John Q Irritated, King Khan, Kool Ade Acid Test en Low 500 zijn zomaar wat artiesten (!) die eveneens op het label verschijnen. Een écht groot label is het niet.
Stephan Glietsch, journalist bij het alternatieve pop- en lifestyleblad Spex (‘Das Magazine für Popkultur, met in de nieuwste editie interviews met en artikelen over Franz Ferdinand, Sigur Rós, Elbow, Devendra Banhart en The Magic Numbers), zegt niks met de Nederlandse acts op Popkomm te hebben, eigenlijk niets met Popkomm in het bijzonder. Dat is opmerkelijk, omdat Spex wel een mediapartner is van de Popkomm, getuige de site van de Popkomm. “Het is zo’n geïnstitutionaliseerd wereldje, ik merk nauwelijks enige spontaniteit. Al die showcases verspreid over een heleboel locaties, dat is nauwelijks te doen. Weet je wel hoe groot Berlijn is? Ik ga niet steeds een kwartier in een taxi zitten om een of ander bandje te zien die toevallig groot is in Noorwegen. Wat? Neue Hollandische Welle?” Glietsch lacht en moet lang nadenken over een Nederlandse act die hij zich kan herinneren. “Ja, The Ex, die zijn wel oké geloof ik. Maar die doen al een tijdje mee.” Er is in de nieuwe Spex dan ook nauwelijks aandacht voor de Popkomm. “Er is geen journalist die heeft geen Nederlandse act gezien.” Within Temptation kent Glietsch wel. “Maar dat soort gothic, daar doet Spex niet aan.”
Zanger Rick Treffers van de Amsterdamse band Mist, die ook op de Popkomm staat, ziet de toekomst als Nederlandse act in het buitenland een stuk zonniger. “Er waren volgens mij alleen maar buitenlandse journalisten en promotors in de zaal.” Mist trad op in de Grühne Salon op 15 en 16 september, en Treffers heeft met aardig wat buitenlanders om de tafel gezeten. “We hadden sowieso al een Duitse boeker, Hotel Lounge. Daardoor liep het al voor de Popkomm redelijk goed in Duitsland. Zo stonden we ook al op Haldern Pop." (Haldern Pop is een groot festival waar ook Franz Ferdinand optrad, red.) "En in Nederland zitten we nu bij het boekingskantoor van Willem Venema.” Volgens de Mist-zanger heeft de Popkomm wel degelijk effect. “Het was voor ons de 2e keer Popkomm, en we hebben met journalisten en programmeurs gesproken.” Treffers heeft voor 3VOOR12 Amsterdam een klein dagboek bijgehouden over de Popkomm.
Journalist Oliver Schuetz uit Berlijn, van het online muziektijdschrift Dorfdisco, wijdde vorig jaar een artikel aan het ontvluchten van de Popkomm: ‘Escape from Popkomm’. “Het is een soort kant-en-klaar maaltijd voor de muziekindustrie. Berlijners gaan volgens mij niet voor hun plezier naar dat soort optredens. En sorry, Nederlandse bands zeggen me niet zoveel. Krezip? Wie is Krezip?”
Gelukkig zijn er ook positieve Duitsers: “Saw your gig and was completely amazed by your songwriting, singing, and performing!” schrijft Jochen Reinecke op zijn weblog over het optreden van Mist in de Grühner Salon. Treffers: “Zijn weblog is één van de best bezochte weblogs in Duitsland. Althans, dat beweert hijzelf.”
Duits online muziektijdschrift: “Vlucht voor de Popkomm!” en: "Krezip? Wie is Krezip?"
Bladen als Spex en Dorfdisco hebben niet zoveel met ‘het instituut Popkomm’, maar niet iedereen deelt die mening
De Popkomm is het zakelijk platform voor muziek en entertainment, bezocht door journalisten, programmeurs en boekers. Drie dagen kan men in Berlijn showcases bekijken van bandjes uit de hele wereld. Maar de Popkomm is heus niet voor iedereen een “geïnstitutionaliseerd feestje voor de industrie”. De Amsterdamse band Mist ziet het anders.