Fisherman’s Woman heet de tweede plaat van Emiliana Torrini, dat onlangs verscheen op het Rough Trade label. Dat dit album er is gekomen, mag bijna een wonder heten. De Italiaans/IJslandse singer-songwriter had het een jaar of drie geleden namelijk helemaal gehad met muziek. Daarom heeft het ook vijf jaar geduurd voor ze met een opvolger kwam van haar bejubelde debuut Love In The Time Of Science.
Als reden voor de radiostilte worden problemen met haar toenmalige platenmaatschappij One Little Indian genoemd. De kleine zangeres was niet tevreden en wilde haar contract laten ontbinden. Dat ging moeilijk, aangezien One Little Indian uitermate tevreden was over de verkoopcijfers van haar album. Het is niet de enige reden. “Dingen die zich op het privévlak afspeelden”, geeft ze toe. Wat, daar spreekt ze liever niet over. Misschien wel begrijpelijk, gezien de bizarre geschiedenis. Het verhaal is namelijk dat haar chauffeur wordt geraakt door een kogel. De kogel nestelt zich in zijn slaap, de man is op slag dood maar heeft zijn voet nog wel op het gaspedaal. Luttele seconden later rijdt hij een man aan op het trottoir. Morbide genoeg blijkt dit de vriend van Emiliana.
Aanvankelijk dacht Torrini er over om haar andere droom te gaan leven: in een Oost-Europees land les gaan geven en één worden met de bevolking daar. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Thievery Corporation vraagt haar om een bijdrage op een stuk en dat is het punt waar de muzikale vonk weer op haar overspringt. Ze duikt samen met Mr. Dan de studio in om aan Fisherman’s Woman te werken.
Ondertussen pakt ze nog wat lucratieve zijprojecten aan. Zo heeft ze een bijrol in Lord Of The Rings: The Two Towers Of Science, waar ze ook het nummer Gollum’s Song voor aflevert. Daarnaast wordt ze gevraagd een nummer voor Kylie Minogue te schrijven. “Ik dacht niet dat ik een dance-track zou kunnen maken. Mr. Dan en ik schrijven in een half uurtje Slow, om vervolgens de kroeg in te duiken met het idee dat het nooit wat zou worden”, zegt Torrini. Het tegendeel blijkt waar. Slow wordt als eerste single van Kylie’s album Body Language uitgebracht en stijgt in rap tempo naar de hoogste regionen in de hitlijsten. “Blijkbaar heeft iedereen wel een dancediva in zich”, zegt Torrini nu. Of ze het nummer zelf ook gaat gebruiken? “Ik heb het ooit een keer live gedaan om mijn manager te stangen. Nu verwacht iedereen het waarschijnlijk, misschien moet ik het daarom juist niet doen.”
In februari dit jaar ligt haar langverwachte tweede album in de schappen, Fisherman’s Woman. Torrini zegt geen inspiratie te hebben geput uit haar eigen leven, maar uit dat van een vriendin. Diens vader is een zeeman en dat bracht grote druk in dat gezin met zich mee, waar ze vaak over de vloer kwam. Het is een album over verlies geworden, en welke goede dingen uit verlies kunnen voortkomen. “Er is geen boodschap die ik wil meegeven. Mensen interpreteren het bovendien toch anders dan ik bedoeld heb. Dat is prima. Zolang er mensen zijn, al zijn het er maar tien, die er iets in kunnen vinden.”
Emiliana Torrini speelt maandag 21 maart in Paradiso. Beluister ook het hele interview, waarin ze vertelt hoeveel levens ze al geleefd heeft en of ze ooit zelf nog een dance-album opneemt.
Emiliana Torrini wilde geen muziek meer maken
Zijprojecten met Kylie en Thievery Corporation wakkeren vonk aan
Het had weinig gescheeld of de Italiaans/IJslandse singer-songwriter Emiliana Torrini had geen album meer gemaakt. Ruim vijf jaar geleden debuteerde ze met Love In The Time Of Science, een album dat goed werd opgepakt en haar op alle plaatsen in de wereld bracht. Problemen met haar platenmaatschappij One Little Indian en privé-omstandigheden gooiden roet in het eten. Toch is er nu Fisherman’s Woman, een album dat handelt over verlies.