Terwijl concurrent Pepsi Cola zich met supersterren op de mainstream richt, zoekt Coca-Cola de underground op. De colagigant sponsort de mogelijke doorbraak van de Utrechtse hiphopformatie C-Mon & Kypski. “Coca-Cola heeft ons benaderd, omdat ze bezig zijn om hun merk opnieuw in de markt te zetten. De drank is in elke uithoek ter wereld verkrijgbaar, maar moet weer ergens voor gaan staan”, legt Maurits de Weert van C-Mon & Kypski’s platenlabel Supertracks uit.
Via het concept Feel 1 Vibe wil Coca-Cola weer cool gaan worden onder de 16-24 jarigen. Muziek is daarbij de bindende factor. In deze multiculturele samenleving denkt het merk daarbij het eerst aan urban, wereldmuziek en mash-up.“Eerst dachten wij nog ‘Coca-Cola is niet cool’, maar we hebben behoorlijk veel artistieke vrijheid gekregen”, bekent De Weert. “De hele campagne is gericht op credibility. Die doelgroep heeft het namelijk meteen door, wanneer iets niet echt is.”
C-Mon & Kypski hebben op het internet veel succes met hun opmerkelijke videoclips. Volgens De Weert is hun track Shitty Bum al 400.000 keer gedownload. Inmiddels staat de clip ook op Amerikaanse sites als Shockwave. Het sponsorgeld van Coca-Cola helpt de videoclip van hun nieuwe single What’s Happening te bekostigen. Het nummer zal ook te horen zijn in de Feel 1 Vibe commercial. Verder zal de single op een door C-Mon & Kypski samengesteld verzamelalbum komen te staan.
C-Mon & Kypski zullen ook optreden op diverse feesten, die onder het Feel 1 Vibe concept vallen. Op 6 mei zal de band optreden in de hippe Rotterdamse club Now & Wow, samen met ondermeer Louie Vega, Stanton Warriors en Dizzee Rascal. Deze zomer komt er ook een festival in het Turkse Istanbul, waar C-Mon & Kypski op gaat treden. “Door deze deal verwacht ik dat de band een groter publiek kan bereiken”, vat De Weert samen.
C-Mon & Kypski was zelf niet bereikbaar voor commentaar, vanwege optredens in Amerika, ondermeer op het South By Southwest-festival. Aanstaande vrijdag 25 maart presenteert de band hun nieuwe single What’s Happening tijdens een optreden in de Amsterdamse Melkweg.
C-Mon & Kypski lift mee op colacampagne
Labelbaas Maurits de Weert: “Door deze deal kan de band een groter publiek bereiken.”
Hiphopformatie C-Mon & Kypski lift mee op een reclamecampagne van Coca-Cola. Door het marketinggeld van de colagigant komt er een professionele videoclip bij hun nieuwe single, komt er een compilatie uit en speelt de band op diverse feesten. Labelbaas Maurits de Weert van Supertracks: “Eerst dachten wij nog ‘Coca-Cola is niet cool’, maar we hebben behoorlijk veel artistieke vrijheid gekregen in de campagne.”