Solex op zoek naar andere vocalisten voor komende album

Esselink: “Het modern klassieke wereldje is mij te ambtelijk”

Het afgelopen jaar heeft Solex niet stilgezeten. Na de release van het album The Laughing Stock Of Indie Rock toerde de band uitgebreid door Amerika en Europa. Er was ook nog een project met het modern klassieke Maarten Altena Ensemble en een remix van het nummer Crunchy van de Blues Explosion. Tijd voor een update. Voor het nieuwe album zoekt Liesbeth Esselink nog naar Engelssprekende vocalisten.

Esselink: “Het modern klassieke wereldje is mij te ambtelijk”

Laatst maakte Liesbeth Esselink, alias Solex, voor het eerst een proefritje op een Solex. De brommer was iets pittiger dan verwacht: “Ze gaan wel veertig kilometer per uur, en ik wist niet eens waar de rem zat.” Ze ging dus hard door de bocht, een vergelijking die ze zelf meestal gebruikt, wanneer iemand haar weer eens met Björk vergelijkt. “Ook een vrouwenstem met accent, maar ze maakt een heel ander soort muziek. Vandaar dat ze verguld was toen Underworlds Karl Hyde haar eerder met een vrouwelijke Captain Beefheart vergeleek. Het afgelopen jaar was knap druk voor Solex. Een uitgebreide Amerikaanse en Europese tournee werden afgewerkt. Het album The Laughing Stock Of Indie Rock kwam niet uit bij het label Matador, maar werd gelicenseerd aan de kleine indie Discmeister. Esselink schat dat ze door die gedwongen switch maar 2000 in plaats van de reguliere 6000 albums in Amerika verkocht heeft, maar gaat toch door op de ingeslagen weg. “Het label SubPop was ook geen optie, omdat het de kift is tussen die labels.” Ook was Esselink druk met een samenwerkingsproject met het modern klassieke Maarten Altena Ensemble. Ze kreeg een grote tas mee met alle opnames van het ensemble met de opdracht daar een nieuwe compositie van te knippen en plakken. Daarna werd haar compositie weer op noten gezet en gearrangeerd om weer uit te voeren samen met Solex. “Ik werd er helemaal gek van”, zegt Esselink.”Zij kunnen allemaal noten lezen. Ik heb het dan over ‘dat stukje bij de verhoging’. Dat communiceert toch anders.” Haar uitstapje naar de modern klassieke wereld kwam uit als dertiende in de serie In The Fishtank. Esselink vond de samenwerking leuk, maar miste wel de rock’n’roll spirit. “Het is ambtelijk. Iedereen komt op tijd op de repetitie, maar mensen gaan ook weer op tijd weg. Dan zit je er net lekker in, en dan moet je al weer weg.” Ook vond Esselink nog tijd om de single Crunchy van Blues Explosion te remixen. Ze had al eerder contact gezocht met de band van Jon Spencer, toen ze wel eens als dj rond hun optredens draaide.“Ik heb net zo lang gezeurd om een remix tot ze ‘ja’ zeiden, want ze hebben zo’n ontzettend goed groepsgeluid.” Naast een andere remix voor Grizzly Bear is Esselink al weer aan het schrijven voor een nieuw album, dat over ongeveer een half jaar uit moet komen. Ze wil nu eens niet zelf zingen, maar is op zoek naar Britse of Amerikaanse vocalisten. “Dan word ik tenminste ook niet meer met Björk vergeleken...” Luister naar het hele interview met Solex uit het webradioprogramma Dubbel Check.