Het ontworpen mysterie van Propaganda-Productions

Initiatiefnemer Jan: “Dit is de weg om ons ding openbaar te maken”

Cd’s drukken ze in een oplage van slechts 100 stuks en ze versturen ze in een oude krant: Propaganda-Productions. De eerste release zat tussen twee stukken board vastgeschroefd, deel twee in een dichtgenaaid zakje. Verder geen namen en geen informatie, alleen een pamflet. Daarin: Wij zijn geen label, geen platenmaatschappij, geen management en ook geen artiest. Initiatiefnemer Jan: “Maar we willen er wel van kunnen leven.”

Initiatiefnemer Jan: “Dit is de weg om ons ding openbaar te maken”

Een maand geleden viel de eerste single van Propaganda-Productions op de deurmat van 3VOOR12: twee punky nummers op een cd in een fraai vormgegeven doosje. Deze week verschijnt de tweede single, wederom in een oplage van 100 stuks, ditmaal in een dichtgenaaid zakje en duidelijk met een andere zanger.. Geen titels, geen namen, alleen een stempel met de bedrijfsnaam. Initiatiefnemer Jan: “Het concept is dat wij met veel verschillende mensen samenwerken. De één heeft ideeën over het hoesje, de ander over de muziek. Met een kleinere groep maken we keuzes en zorgen dat het proces wordt afgerond.” Jan: “Wij komen uit een scene van kunstenaars en muzikanten. Sommigen spelen in andere bands, anderen werken doorgaans alleen. Wij staan open voor mensen van buitenaf. Onze basis ligt in Rotterdam, er doen ook mensen uit het buitenland mee.” Maar om in contact met P-P te raken, moet je van goeden huize komen: er is (nog) geen website en ook op de singles staan geen contactgegevens. De cd’s zijn in diverse gespecialiseerde winkels te koop. Daar brengen de obscure bandleden de schijfjes zelf heen. Jan: “Ja, dat moet wel. We kunnen ze moeilijk in een konijnenpak die dingen door de stad bezorgen.” Hoewel de aparte vormgeving van P-P een dikke voldoende scoort, staat de muziek voorop. Jan: “Het gaat om de passie en de puurheid van onze muziek. De vormgeving is zo gemaakt dat het prikkelt.” Zelfs over de krant waarin de schijfjes iedere maand op de 3VOOR12 deurmat vallen, is nagedacht. Jan: “De krant is immers het oudste propagandamiddel.” De singles verschijnen in een kleine oplage van 100 stuks. Jan: “Het is een mini design product. Dit is voor ons de weg om de muziek openbaar te maken. Maar we willen het uiteindelijk wel uitbouwen tot wij ervan kunnen leven; niet door meteen grote oplages te maken maar meer verschillende singles uit te brengen.” Uiteindelijk zal wel bekend worden gemaakt wie welke nummers heeft geschreven en wie er op meespeelt. Jan: “Dat je het niet weet maakt het meteen spannend. Voor ons is dat een troef. Kijk maar: je belt mij meteen op.” Dit jaar moeten in totaal elf singles verschijnen. Iedere maand één. Voor de kerst komen de hoogtepunten ook nog op een compilatie. Oordeel zelf en luister naar de eerste twee tracks die Propaganda-Productions uitbracht.