Opsplitsen Clear Channel Entertainment geen gevolgen voor Mojo Concerts

“Zolang we onze targets halen, bemoeien ze zich nauwelijks met ons.”

Het Amerikaanse mediaconcern Clear Channel Communications splitst haar entertainment-tak weer af van het moederschip en maakt er een apart beursgenoteerd bedrijf van. Toekomstig directeur Michael Rapino kondigt een forse stroomlijning van Clear Channel Entertainment. Wat de precieze gevolgen zijn voor Mojo Concerts, de Nederlandse tak van het bedrijf, is nog onduidelijk. Maar Mojo maakt zich vooralsnog geen zorgen.

“Zolang we onze targets halen, bemoeien ze zich nauwelijks met ons.”

Het Amerikaanse mediaconcern Clear Channel Communications heeft haar entertainment-tak weer losgeweekt en in een nieuw bedrijf ondergebracht. Daarmee is de laatste fase van een geplande loskoppeling van het moederbedrijf aangebroken. CCE wordt een beursgenoteerd bedrijf onder toekomstig directeur Michael Rapino. Deze kondigt in een interview met Celebrity Access Media een flinke reorganisatie aan, waarbij de minst winstgevende kantoren zullen worden gesloten en er dus ontslagen gaan vallen. Ook Mojo Concerts valt onder het nieuwe CCE. Wat de precieze gevolgen zijn voor de Nederlandse afdeling, is nog onduidelijk. Mojo woordvoerder Jan-Willem Luyken maakt zich in ieder geval niet druk. “Er wordt weinig op ons gelet door Clear Channel”, vertelt hij. “Zolang we onze targets halen, bemoeien ze zich nauwelijks met ons.” En het laatste jaar heeft Mojo geen windeieren gelegd. In de late jaren negentig besloot het Amerikaanse mediaconcern Clear Channel Communications zich naast het maken van radio en televisie ook toe te leggen op het organiseren van concerten en festivals. Wereldwijd breidde het conglomeraat zich uit. Met de aankoop van Mojo eigenaar SFX kreeg het bedrijf ook een Nederlands kantoor. Maar met de verkoop van CCE lijkt Clear Channel de handdoek in de ring te gooien, vinden Wall Street analisten. Wat werd gepresenteerd als een lucratieve mogelijkheid om zowel de media als de evenementenbranche te verrijken, zien zij als een verkapte poging zich te ontdoen van een onzekere branche. Media-analiticus Maurice McKenzie vindt het een slimme zet van CCC. “De evenementenbranche is veel instabieler en explosiever dan de mediabranche. Het is dus goed van Clear Channel zich weer te gaan richten op waar ze goed in zijn.”