Goud Graven: Wighnomy Bros., Nathan Fake en Shinedoe

Gert van Veen: "Op muziek uit je eigen omgeving mag je best trots zijn"

Gert van Veen is al twintig jaar popjournalist. In 1988 werd hij geinfecteerd met het housevirus, en daar is hij nog steeds niet van genezen. Met zijn live-act Quazar heeft hij de wereld rondgetourd en de laatste jaren is hij bovendien werkzaam als redacteur bij ID&T's Release Magazine. De opkomst van de Duitse minimal volgt hij op de voet, maar ook muziek van eigen bodem vindt bij hem gretig aftrek. In zijn selectie zijn de vaderlandse strijdkrachten dan ook sterk vertegenwoordigd.

Gert van Veen: "Op muziek uit je eigen omgeving mag je best trots zijn"

Gert van Veen heeft met krap twee decennia in de popjournalistiek veel muzikale stromingen zien opkomen en verdwijnen. Maar het housevirus, waarmee hij als een van de eerste Nederlanders werd geinfecteerd, heeft hem sinds 1988 niet meer verlaten. Met zijn live-act Quazar produceerde hij in de vroege jaren negentig een aantal klassieke clubhits. Bovendien was Quazar een van de eerste groepen die een dance-optreden in een live jasje staken. In de late jaren negentig maakte Van Veen vooral furore met zijn succesvolle Welcome To The Future avonden.

De laatste jaren hield hij zich naast zijn live-act vooral bezig met redactioneel werk voor ID&T's Release Magazine. In het kader van de aankomende Innercity leek hij ons dan ook de aangewezen persoon voor een stevig robbertje Goud Graven in het deejaybestand van 3VOOR12.

Van Veen is sinds kort weer zwaar aan het produceren geslagen, daarbij sterk beinvloed door het Duitse minimalisme. In zijn top vijf is deze stroming dan ook ruim vertegenwoordigd, evenals de Nederlandse scene. Van Veen: "Mensen in Nederland kijken altijd eerst naar buitenlandse artiesten en dan pas naar hun landgenoten. Alsof je niet trots mag zijn op de muziek uit je eigen omgeving."

Top vijf:

1.Wighnomy Bros. deejayset op Awakenings Festival, 2-7-2005
"In de jaren zeventig had je een stroming genaamd 'swamprock'. Toen ik op het Awakenings Festival dit tweetal aan het werk zag, moest ik daaraan denken: ze rockten namelijk als bezetenen. Ik kende hun producties al, maar had ze nog nooit live aanschouwd. Na dit optreden op Awakenings was ik overtuigd van hun deejaykunsten. Bij thuiskomst ben ik dan ook onmiddelijk aan het downloaden geslagen. Er staan veel sets online, maar deze blijft toch een van mijn favorieten. Voor mij de ontdekking van het jaar!"

2. Nathan Fake live op ADE, 21-10-2004
"Dit optreden kon ik helaas niet bijwonen, maar ik hou ontzettend van zijn producties. Dynamo vind ik bijvoorbeeld een productioneel meesterwerk. Maar live weet hij het nog beter ten gehore te brengen."

3. 2000 and One live op Awakenings Festival, 2-7-2005
"Ik ken 2000 and One, oftewel Dylan Hermelijn, nog uit '89. Toen was hij nog een bijdehand ventje van zeventien, maar hij wist al snel wat hij wilde. Hij is altijd een pleitbezorger geweest voor de Detroit techno in Nederland. Met zijn label 100% Pure heeft hij veel betekend voor die stroming."

4. Shinedoe op Awakenings Festival, 2-7-2005
"Shinedoe is momenteel een van Amsterdams belangrijkste muzikale exportproducten. Haar plaat Dilema is vorig jaar over de hele wereld een hit geweest, en niet voor niks. Dilema... Ik zeg nog zo tegen haar: 'Shinedoe, Dilemma is met twee mm-en.', maar ze vond het mooier met eentje. Tja, dan ben je natuurlijk snel uitgeluld."

5. Handel op ADE 2005, 28-10-2005
"Eric de Man is vanaf midden jaren negentig één van mijn favoriete deejays. Hij begon ooit als drummer voor de live-act van Frederik en Pako. Maar zodra hij achter de decks kroop, kreeg hij pas echt de poppetjes aan het dansen. Ik vind het heel stoer dat hij nu de volgende stap zet door een live-act te beginnen. En Handel is een goede band, die elk optreden beter wordt. Ik zou ze dan ook zeker niet missen op Innercity."