Distributeur De Konkurrent doet zijn naam steeds meer eer aan Distributeur De Konkurrent doet zijn naam steeds meer eer aan

Klaas Schippers: “Het is erg goed gegaan dankzij Antony & The Johnsons”

Distributeur De Konkurrent doet zijn naam steeds meer eer aan

Klaas Schippers: “Het is erg goed gegaan dankzij Antony & The Johnsons”

De Konkurrent heeft zich met de jaren steeds meer ontwikkeld als respectabele distributiemaatschappij. Niet alleen voor de kleinere labels, maar ook voor grotere broers als Rough Trade. Het jaar 2005 was voor Konkurrent het jaar van Antony & The Johnsons, Sufjan Stevens en Arcade Fire.

Klaas Schippers: “Het is erg goed gegaan dankzij Antony & The Johnsons”

Klaas Schippers van de Konkurrent mag niet klagen. Het was een goed jaar voor de distributeur. Het bedrijf is nu ingetrokken in een kantoor in Amsterdam-Noord, en op het moment dat 3VOOR12’s Dubbel Check met Schippers belt, zijn ze net bezig met de riolering. “Je wilt niet weten wat voor een lucht hier hangt.” Maar is uitwijken naar zo’n locatie niet onhandig? Is het nog mogelijk om binnen een mum van tijd in de Paradiso of Melkweg kunnen zijn? “Nou, via de IJ-tunnel kan ik in 10 minuten in de stad zijn.” Zonder overdrijven is het een zeer goed jaar geweest voor distributiemaatschappij Konkurrent. Het gaat zo goed, dat een major distributiemaatschappij zou kunnen denken: hé, dat kunnen we ook. Het zijn niet de minste acts waarmee Konkurrent een deal heeft; Coco Rosie, Antony & The Johnsons, Sufjan Stevens en The Arcade Fire. “Maar de buitenlandse labels zijn niet gek. Ze weten dat wij een stabiel en betrouwbaar bedrijf zijn en weten waar Konkurrent voor staat. Te verwachten verkoopcijfers zeggen we nooit. Als we zeggen dat we ergens 10.000 van verkopen en dat gebeurt ook, dan wil een maatschappij nóg meer verkopen en als we er dan 8000 verkopen is de klant ontevreden. Dus dat doen we niet. Dat zou oneerlijk zijn.” Ook een distributiemaatschappij kan soms niet voorspellen hoe succesvol een act zal worden. Zonder de plaat I Am A Bird Now van Antony & The Johnsons was het een goed jaar, maar nu was het een héél goed jaar. “We doen ons werk kennelijk goed.” Anno 2005 is er wel een en ander veranderd ten opzichte van de begindagen, zoals marketingplannen. “Maar een marketingplan is gewoon op papier zetten wat je toch al van plan was.” Voor de Konkurrent betekent dan ook dat ze zich met meer dan distributie alleen bezighoudt. Zoals het optreden in Carré van Antony & The Johnsons: “Daar waren we voor een groot deel verantwoordelijk voor,” aldus Schippers. Luister naar het hele gesprek dat Robert Lagendijk en Leonieke Daalder hielden met Klaas Schippers van De Konkurrent in Dubbel Check van 21 december 2005.

nu op 3voor12