3VOOR12 draait: waar luistert de redactie naar? (José Gonzales, Dyzack en The Strokes)

Een kijkje in de iPods, cd-spelers, harde schijven en minidiscspelers van 3VOOR12 (week 49)

Elke week vragen we de presentatoren en redacteuren van 3VOOR12 welke drie cd’s, tracks , mp3’s of concerten de meeste indruk maakte. Als de keus maar goed wordt toegelicht. Op vrijdag publiceren we de gehele lijst en destilleren er, op basis van de meest enthousiasmerende teksten, ook nog eens een top 10 uit. Een kijkje in de iPods, cd - spelers, harde schijven en minidiskspelers van 3VOOR12.

Een kijkje in de iPods, cd-spelers, harde schijven en minidiscspelers van 3VOOR12 (week 49)

Elke week vragen we de presentatoren en redacteuren van 3VOOR12 welke drie cd’s, tracks , mp3’s of concerten de meeste indruk maakte. Als de keus maar goed wordt toegelicht. Op vrijdag publiceren we de gehele lijst en destilleren er, op basis van de meest enthousiasmerende teksten, ook nog eens een top 10 uit. Een kijkje in de iPods, cd - spelers, harde schijven en minidiskspelers van 3VOOR12. Komende week: Disque Pop de la Semaine: Lil Wayne - Tha Carter, Vol. 2. (Cash Money/Universal) Single van de Week: Gem - The subterranean parade (Excelsior/Living Room, kerstsingle) 3FM Megahit: Racoon - Laugh About it (PIAS) 3VOOR12/clipper: Antony & The Johnsons - You are My Sister 3VOOR12 Top 10: De Lijstjes: 1. José Gonzales – Heartbeats (cd Imperial) Of gewoon ogen dicht en genieten van de zang die je bij de reclame moest missen (Marijke Jongbloed) Let maar op, over een tijdje zeg je: dat leuke liedje, van die reclame met al die balletjes (Robert lagendijk) Dan vergeet je gewoon dat het eigenlijk een foute mix is van Simon & Garfunkel en Cristopher Cross (Ron van der Sterren) 2. The Strokes live in de Melkweg (Amsterdam, 6 december) Het geeft wel sfeer en als er nummers van de eerste twee cd's voorbij komen, is het schijnbare achteloze talent van de band toch weer overrompelend (Job de Wit) Wat speelden die goed! (Ward Graumans) 3. Dyzack - live in Club 3VOOR12 De Nederlandse Luka Bloom? (Ron van der Sterren) Die drummer is goed man (Thomas van Aalten) 4. All Tomorrow's Parties - The Nightmare Before Christmas, 2/3/4 december Camber Sands, Engeland Fantastisch (Niels Post) 5. Antony and the Johnsons live in Carré (Amsterdam, 8 december) Natuurlijk schitterend van stem, natuurlijk prachtig subtiel gearrangeerd en begeleid door de Johnsons, charmant, ontroerend, uniek (Job de Wit) 6. Deaf Center - Pale Ravine (Type Records, 2005) Filmische klanken, schipperend tussen de esoterie van Roger Eno en Harold Budd en de onheil van Angelo Badalementi (Twin Peaks etc.). Huiveringwekkend (Thomas van Aalten) 7. A.R.E. Weapons - Free in the streets Defend Music/Rough Trade De ranzige broertjes van The Strokes flikken het weer (Jurgen van den Brand) 8. Leo Fuld –The Legend (cd Hippo/Wallboomers) Prachtige opnames van zijn grootste Yiddische hits (Robert Lagendijk) 9. Dj Bruno deejayset op een heel vaag feest bij Prinseneiland (Amsterdam), 3-12-2005 Heb je dat wel eens? Dat een vriend je opbelt, zegt dat hij met drie Oosteuropese danseressen op weg is naar een privéfeest, of je ook komt…? (Aron Friedman) 10. Xiu xiu - Pox Een vreemde low budget poppenhuis videoclip (Mirka Duijn) De lijstjes: Ward Graumans draait: The Strokes - Live in de Melkweg. Worden weleens gezien als de band die de weg vrij maakte voor menig gitaarbandje, maar stonden deze week kalm en met een kleine glimlach even op eenzame hoogte. Wat speelden die goed! Heb een dik uur lang staan genieten van het spervuur van gitaren, een net iets te draag duwende ritmesectie en de tong uit de mond van Hammond Jr. die het allemaal net bij kon houden. Zo ontzettend strak. De oude nummers waren nog steeds goed, de nieuwe maakten nieuwsgierig naar de nieuwe plaat. Mijn week begon op dinsdag. 'Selection of Outstanding Electronic Music Video's' - videoclips/3VOOR12 Toch fijn dat die op de eigen site te zien zijn. Wel wat oudere video's, maar wel fijne oudere video's. Red Snapper's 'Some kind of Kink' blijft beklemmend en prachtig gemaakt. En ik zie voor het eerst een complete clip van het Pleix collectief uit Frankrijk. Die presteren het steeds weer om bij de meest abstracte muziek, de meest boeiende grafische video's te maken. Dit keer 'Clicks' van Bleip. Dat heet nu 'chique' toch? The Black Lips - Let it Bloom/Intheredrecords Helaas niet meer in de Luisterpaal, want het was goed doorwerken met de garage in de koptelefoon. Job de Wit draait: Antony and the Johnsons live in Carré (Amsterdam, 8 december) Het fenomeen sloot zijn doorbraakjaar helemaal in stijl af met weer een prachtig concert, alleen nu in de setting die hij verdient: "één van de mooiste theaters van de wereld," zoals hij zelf zei. Natuurlijk schitterend van stem, natuurlijk prachtig subtiel gearrangeerd en begeleid door de Johnsons, charmant, ontroerend, uniek. Zelfs hoog bovenin Carré ging daarvan niets verloren. Buiten Westen in Tivoli (Utrecht, 2 december) De karavaan die Buiten Westen heet, liet ook domstad niet onberoerd. Al tijdens openings-act Typhoon ging de zaal los dus kan je nagaan hoe er op Jawat!, Duvelduvel, Opgezwolle en Kubus gereageerd werd. Tegen het einde werd stage-diver Typhoon door het publiek achterin de zaal bij de bar afgezet. De gezellige drukte op het podium vertelt dat we allemaal lid zijn van een grote hiphopfamilie. The Strokes live in de Melkweg (Amsterdam, 6 december) Gelukkig geen uren in de rij gestaan voor mijn toegangsbewijs. Zulke fanmatige toewijding leidt er kennelijk wel toe dat alles wat The Strokes doen luid wordt toegejuichd, wat zeker tijdens de eerste paar (nieuwe) nummers een beetje hysterisch overkomt. Het geeft wel sfeer en als er nummers van de eerste twee cd's voorbij komen, is het schijnbare achteloze talent van de band toch weer overrompelend. Die nieuwe cd zou best wat kunnen worden maar dat was vanavond nog niet echt te peilen. Niels Post draait: All Tomorrow's Parties - The Nightmare Before Christmas, 2/3/4 december Camber Sands, Engeland Voor wie het niet kent: Driedaags festival op een charmant Engels vakantiekamp. Het programma wordt samengesteld door steeds wisselende 'curator'. Dit maal was het de beurt aan The Mars Volta. 3 hoogtepunten: - Te laat voor opener Battles op het hoodpodium. Enkel uren later gaan er flyers rond op het festival. Battles doen hun ding ver na middernacht nog eens over op het kleine podium. Het dan inmiddels opgewarmde publiek lust er wel pap van. - De stageact van Les Savy Fav begint belachelijke vormen aan te nemen. Frontman Tim pakt elke camera van de vooraanstaande professionele fotografen af. "Laten we dit nu beleven, niet later". Waarna hij een fles rode wijn(!) over het dolenthousiaste publiek leeg giet. - Het is onmogelijk alles te zien zo'n weekend. Maar het lijkt dat elke band zichzelf overstijgt deze dagen. Deze waren ook onvergetelijk: Subtitle, Beans, Saul Williams, Blonde Redhead, The Locust, Diamanda Galas, Quintron & Miss Pussycat, Year Future, Mastodon, Weird War, DJ Nobody. En die grijze, dikke DJ in het cafe die daar drie dagen lang, voor mijn gevoel, 24 uur per dag onvermurwbaar zijn 45 toeren singles stond te draaien onder het genot van een pint en een peukie. Honderden uitgelaten hossende mensen voor zijn neus, maar er kan geen lachje van af. Fantastisch. Mirka Duijn draait: Plan B – No Good Een stop motion animatie gemaakt door Daniel Levi. Stel je voor: er zijn 25 foto’s gemaakt voor een seconde film, de videoclip is ongeveer vier minuten lang dus zijn er zo’n 6000 foto’s gemaakt. Tel hier alles wat is afgevallen of mislukt bij op en je komt al snel op 10000 foto’s. De jongen in de clip moet stalen zenuwen en onwaarschijnlijk veel geduld hebben gehad. Zijn geduld heeft geloond, het resultaat is heel erg mooi. Check: http://www.boardsmag.com/screeningroom/musicvideos/2105/ Jason Forrest – War Photographer Jason Forrest krijgt het altijd voor elkaar om talenten om hem heen te verzamelen die voor een nihil budget prachtige clips voor hem maken. De meest recente clip is voor het nummer War Photographer, gemaakt door animator Joel Trussel. Deze animatie werd door iedereen zo juichend ontvangen dat Joel behoorlijk wat nieuwe aanbiedingen kreeg voor videoclips voor oa Kid 606 en Atomic Swindlers. Nu afwachten wat Jason Forrest's volgende getalenteerde videomaak slachtoffer gaat worden. Check: Clips gemaakt (voor nop) voor Jason Forrest: http://www.cockrockdisco.com/DS-bio/bio-main.html En Joel Trussel’s andere video’s: http://www.joeltrussell.com/demo.html Xiu xiu - Pox Een vreemde low budget poppenhuis videoclip. Gemaakt door de 18 jarige Corey Smith. Niet waanzinnig, maar wel heel erg grappig omdat hij daadwerkelijk heeft nagedacht over camera standpunten, montage en (een vrij bizarre) verhaalopbouw. En dat allemaal tussen de muren van een poppenhuis. Het moet behoorlijk wat priegelwerk zijn geweest. Check: http://www.killrockstars.com/bands/xiuxiu/video/pox.mov Thomas van Aalten draait: Deaf Center - Pale Ravine (Type Records, 2005) Filmische klanken, schipperend tussen de esoterie van Roger Eno en Harold Budd en de onheil van Angelo Badalementi (Twin Peaks etc.). Huiveringwekkend. Dit is muziek die associaties opwekt van donkere bossen, oude theaters, bergnevel en de wonderlamp van de Gebroeders Lumiere. Ik zeg maar iets. The Singing Detective - Original Soundtrack (IMC Music, 2002) De muziek bij die briljante serie uit 1986. Ik was acht jaar toen die serie werd uitgezonden. Ik herinner me vaag de psoriasis-vlokken van de hoofdrolspeler Marlowe, de rokerige cafe's en balletdansende doktoren in de ziekenzaal. Een paar jaar geleden werd de serie opnieuw uitgezonden en toen werd ik volledig gegrepen door de hallucinaties en fantasieën van die chagrijn in dat bed met die eeuwige jeuk en pijn. CD lag voor weinig te koop bij de publieksservice. Cd staat vol met onbezorgde, luchtige jaren '40 crooners en dixieland tunes. Dyzack live in Club 3VOOR12 07-12-05 Die drummer is goed man. Al is-ie zat als een lam, de weg kwijt, worden zijn voeten aangevreten door de wolven, hij blijft doormeppen. Detlef Tividor Villerius, held van de avond. Meer succes bij de vrouwen - ook mét bril - dan Eric Corton, die later op de avond speelde. Detlef is de beste drummer van Nederland. Ik denk dat ik de slagwerkkrant maar eens moet inlichten. Aron Friedman draait: Dj Bruno deejayset op een heel vaag feest bij Prinseneiland (Amsterdam), 3-12-2005 Heb je dat wel eens? Dat een vriend je opbelt, zegt dat hij met drie Oosteuropese danseressen op weg is naar een privéfeest, of je ook komt…? Dat je vervolgens belandt op een feest met overwegend Spaanse choreografie-homo's in weinig verhullende tafelkleden waar het een fuif van jewelste is? Ik had het afgelopen zaterdag en het was hilarisch. Het thema bleek 'Goden' te zijn… vandaar de kledij. De deejay, een gebruinde, Zuid-Franse nicht onder de naam Bruno, draaide er techno-trance uit de gloriedagen van de Mazzo. Hoogtepunt uit zijn set: Hale Bopp van Der Dritte Raum. Wat een meesterlijke plaat blijft dat toch. Hoogtepunt na zijn set: zijn relaas over Justin Timberlake… Vol van emotie verzuchtte hij met een zwaar Frans accent: "I swear, I would eat his ass in front of three million people." Held! Boris Werner deejayset op Pixel (Arnhem), 2-11-2005 Ik volg Werners muzikale ontwikkeling nu al een jaar of zeven op de voet, en nog steeds weet hij me te verrassen. Dit weekend bewees hij in Arnhem waarom zijn carrière momenteel een hogere vlucht neemt. Zijn platenkeus is subliem en ik heb hem eigenlijk nog nooit een grove mixfout horen maken. Zelfs nu de gammele deejaybooth de plaat meermalen deed overslaan, klonk zijn set als een sluitend verhaal, met een memorabele openingszin, een meesterlijk plot en bombastisch einde. Helaas bleek aan het eind van de set dat het plugje van de DAT-recorder eruit was getrokken, waardoor dit zeldzaam stukje kwaliteitstechno niet werd vereeuwigd. Maar het was echt goed, echt waar. Ion Ludwig live op Pixel (Arnhem), 2-11-2005 Op een recente flyer voor Static zag ik voor het eerst de naam van deze jonge Gelderse minimalartiest staan. Een nieuwe generatie kwaliteitsproducers uit Nederland staat op het punt van doorbraak, en Ludwig is er een van. Op Pixel stond hij dicht bij huis en bleek een grote aanhang te hebben in de zaal. En toen hij aan het einde van zijn set de hele tent aan het juichen en fluiten had, wist ik dat ik ook verkocht was. Robert Lagendijk draait: Leo Fuld –The Legend (cd Hippo/Wallboomers) Fuld was in het buitenland groter dan Sinatra en Aznavour bij elkaar. Hij vulde het Parijse Olympia en Las Vegas zalen met gemak. Een paar jaar geleden stierf hij in zijn eenkamerappartementje in Amsterdam. Vlak daarvoor liep hij nog de cd-winkel, die ik toen had, binnen. Hij kwam checken of zijn eigen cd’s in de bakken stonden: heel aandoenlijk. Gelukkig hoeft hij zich daar voorlopig dankzij The Legend geen zorgen om te maken. Prachtige opnames van zijn grootste Yiddische hits. José Gonzales – Heartbeats (cd Imperial) Eerder dit jaar bloedje goed op Bazar Curieux. En dan zit hij nu in een Sony reclame met dit liedje. Hoe snel kan een carriere gaan. Let maar op, over een tijdje zeg je: dat leuke liedje, van die reclame met al die balletjes. Louis XIV - The Best Little Secrets Are Kept (Atlantic / Warner, 2005) Twee weken geleden werd Louis door mijn overbuurtje Herr Von Aalten nog als ‘zwaar oke’ bestempeld. Toen ik er achter kwam dat het hier niet een Duitse electro rock act betrof, maar guitige glamrockers uit LA, ben ik gaan luisteren en inmiddels overstag. Ron van der Sterren draait: José González - Heartbeats (single, Imperial Recordings) Twee weken geleden zag ik ze, stuiterballen, duizenden. Bergaf springend, dansend. Op goudgekleurde klanken. Nu zie en hoor ik het weer, de single Heartbeats van Gonzales. Het werkt dus he, zo'n track onder een (mooie) commercial leggen. Dan vergeet je gewoon dat het eigenlijk een foute mix is van Simon & Garfunkel en Cristopher Cross. Dyzack - live in Club 3VOOR12 De Nederlandse Luka Bloom? Niet meer, dankzij een de ronkende rockende contrabassist van Les Charmeurs en drummer Detlef overstijgt hij het imago van snelle snarenragger en klinken er ruige passievolle virtuoze maar toch nog steeds lyrische liedjes. Volcano - Beautiful Seizure (album, LEAF) Het is effe zoeken in deze vulkanische chaos, maar echt, er zitten gave liedjes tussen. Jurgen van den Brand draait: Bloc Party - live @ Paradiso 3-12-2005 Tot vanavond hadden ze me niet weten te overtuigen met hun shows op Pinkpop en London Calling, maar in een uitverkocht Paradiso op de zaterdagavond nam Bloc Party revanche. Misschien speelde het mee dat het hun laatste show was in een tour die anderhalf jaar duurde, maar het materiaal werd strak, hard en ondersteund door een opvallende lichtshow gespeeld. Dat doet nu al uitzien naar de opvolger van Silent Alarm. A.R.E. Weapons - Free in the streets Defend Music/Rough Trade De ranzige broertjes van The Strokes flikken het weer. Met het debuut leunden ze misschien iets te veel op het grotestads Suicide-geluid, op opvolger Free in the streets is die invloed ingeruild voor een lo fi stadiongeluid dat na veelvuldige beluistering heerlijk gaat amuseren. Lurker of chalice - S/T (2LP/Southern Lord/Konkurrent) Is het blackmetal, new wave, krautrock, donkere ambient? Of allemaal? Blackmetalman Krest (bekend van Leviathian & Twillight) laat zich van zijn gevoelige kant zien en het resultaat kan zich meten met het beste Cold Meat Industrie-werk. Marijke Jongbloed draait: José Gonzales – Heartbeats (cd Imperial) Van die reclame ja. Met die stuiterballetjes van de heuvel af. Opzetten, ogen dicht en in gedachten een grote doos met stuiterballetjes omkeren boven de Limburgse heuvels. Of gewoon ogen dicht en genieten van de zang die je bij de reclame moest missen. Hushpuppies - The Trap (cd Diamond Traxx) Gewoon lekkere stevige gitaarsongs. Kan ik geen genoeg van krijgen. Niet geschikt voor mensen die een overkill aan dit genre al hebben bereikt. Nog geen overkill? Dan een lekkere nieuwe plaat om stevig bij op te staan en meeblèrend je weg naar de douche te vinden.. Het kan dan echt niet meer mis gaan met je dag. Kelley Polar - Love Songs Of The Hanging Gardens (cd Environ) Dansbare muziek waarbij het niet erg is om ook even te gaan zitten en goed te luisteren. De liedjes blijven ook zonder dansvloer overeind. Daardoor een knappe plaat!