“We waren al heel ver met de plannen,” zegt Arthur van der Werf, perspromotor van Franz Ferdinand’s label Domino, over de geplande promotiecampagne op Lowlands voor het nieuwe album. “Er waren veel leuke dingen bedacht. Zo zou het publiek bij meisjes in Tiroler pakjes de cd kunnen kopen, er stonden luistersessies gepland en de nieuwe nummers konden na afloop van het optreden gedraaid worden.”
Het feest gaat niet door. De release is verschoven en de campagne afgeblazen. “Het management vindt het te vroeg om nu al met een campagne te komen,” zegt Van der Werf. Hij vindt het jammer: “Aan de andere kant kunnen tijdens Lowlands wel de persinterviews gedaan worden. Dan zijn die lekker op tijd voor oktober.”
Voor programmeur Mojo Concerts is het uitstel geen probleem. Vooraf is een contract opgesteld met prijs en de voorwaarden. “Er wordt ons niks door de strot geduwd,” zegt Ron Euser van Mojo. “Mochten we angstig zijn over wat Franz Ferdinand gaat doen, dan kunnen we altijd overleggen. Maar het voelt niet verkeerd. Alles is er al; de cd, de liedjes. Het ligt alleen nog niet in de winkel.”
Onderdeel van de plannen was ook een exclusieve luistersessie bij Live XS. Die is nu vervangen door een voorpremière van dEUS’ Pocket Revolution. Hoewel niet echt een voorpremière aangezien de cd al een aantal weken op het internet rondzwerft. Wel is de single van Franz Ferdinand, die officieel 19 september uit komt, bij Live XS te horen. Daarnaast is de enige mogelijkheid op een voorproefje van You Could Have It So Much Better het optreden van de band op Lowlands.
Uitstel nieuwe Franz Ferdinand verpest marketingcampagne op Lowlands
Perspromotor Van der Werf: “Er stonden veel leuke dingen gepland”
Praktisch alles en iedereen stond klaar voor de grote Franz Ferdinand promotiecampagne tijdens Lowlands. Het festival zou vlak voor de release van You Could Have It So Much Better …. With Franz Ferdinand plaatsvinden. Helaas is de release uitgesteld tot 4 oktober en blaast het management de actie af