De muzikanten van acts als The Knife, Soulwax, Noblesse Oblige, Peaches, David Gilmour Girls en Chromeo hebben twee dingen gemeen: het zijn (bijna allemaal) duo’s en ze opereren ook als dj-team. Vormden de Dewaele Brothers met hun 2 Many DJ’s act het startschot voor het verschijnsel “Bandleden achter de draaitafels”?
Het is in dj-cultuur heel gebruikelijk om ook zélf muziek te maken. Voorbeelden te over: Speedy J en Tiga zijn zomaar wat namen die tussen het draaien van vinyl ook zelf componeren en produceren. Maar andersom gebeurt het ook steeds vaker; acts die in beginsel zich als ‘band’ afficheren, gaan ook plaatjes draaien op feestjes en festivals. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de broers van Soulwax, die weliswaar onder een andere naam deejayen (2 Many DJ’s, voorheen The Fucking Dewaele Brothers), maar met hun dj-sets hebben ze de afgelopen jaren misschien wel meer succes geboekt dan met hun band Soulwax.
Zelfs de Kaiser Chiefs en Mercury Rev waagden zich kort geleden nog incidenteel aan het deejayen na hun show (Kaiser Chiefs in Berlijn en Mercury Rev in Amsterdam), maar dat betekende niet meer dan ‘leuke muziekjes draaien’. Maar het is wel onbetwist een heuse trend, het op twee manieren kunnen boeken van een act: als ‘liveband’ en als ‘dj’. Soulwax doet het overigens op Lowlands dit jaar helemaal compleet: In de Brava-tent spelen ze songs van hun laatste album Any Minute Now in zogenaamde ‘Nite Versions’. De gitaren en microfoons worden ingeruild voor elektronica. Maar ze staan óók als 2 Many DJ’s op het podium.
Of boeker Mojo ook twee keer betaalt voor een band die een extra dj-set verzorgt op dezelfde avond, hangt af wat er overeengekomen is. "Soms doet een band ook een extra akoestische sessie, dat zit dan bij de afspraak in. In het geval van de Soulwax Nite versions en 2 Many DJ’s is er een contract opgesteld voor twee verschillende acts. Dat is ook logisch, ze staan op verschillende tijden in verschillende tenten,” zegt Maurice Spijker van MOJO.
Sebastian van de Londense band Noblesse Oblige, die als dj onder anderen op bekende clubavonden als Electrogogo en Torture Garden in London en L’Eto in Moskou draait, legt uit: “Bepaalde clubs hebben geen livestage, en als je dan elektronische muziek speelt, zoals wij, dan bieden ze je aan om te gaan deejayen. Dat is volgens mij ook het idee erachter: zo maak je als dj-act een beetje reclame voor je band. Het is namelijk goede promotie om je eigen nummers te draaien.” Overigens hangt het volgens Sebastian wel van de ambiance af. “Soms draai ik juist abstracter, met sfeervolle soundtracks en oude Duitse krautrock ofzo, en andere momenten draai ik meer opzwepende dansmuziek. Één van de betere dj-acts die ik gezien heb van een andere band, was Ladytron. En de Dewaele broers is natuurlijk een goed voorbeeld. Als band vind ik ze ‘mwoah’, maar als 2 Many DJ’s zijn ze echt te gek. Als je muziek maakt en van muziek houdt, wil je ook met een publiek muziek delen die jezelf niet live speelt, maar wel thuis graag draait.
“De dj-cultuur sijpelt ook door in de pop- en rockwereld,” meent Spijker. “Zelfs iemand als Tom Barman kan je boeken als dj. Hij stond al in Paradiso en op Motel Mozaïque. En op Dani Siciliano, die speelde nog live op Bazar Curieux, maar ze draaide als DJ op 05 Days Off.”
Steeds meer bands gaan deejayen
Trend: popmuzikanten steeds vaker te boeken als dj’s
De muzikanten van acts als The Knife, Soulwax, Noblesse Oblige, Peaches, David Gilmour Girls en Chromeo hebben twee dingen gemeen: het zijn (bijna allemaal) duo’s en ze opereren ook als dj-team. Vormden de Dewaele Brothers met hun 2 Many DJ’s act het startschot voor het verschijnsel “Bandleden achter de draaitafels”?