Wanneer zondagnacht in Tivoli de zaallichten aangaan, is Summer Darkness 2005 ten einde. Knetterend tl-licht vult de zaal en festivalinitiator Kees de Brouwer (Cybercase) bedankt nog één keer zijn organisatie, de bands en vooral het publiek. En zowel bezoekers als organisatie kijken terug op een geslaagde editie.
Inmiddels is de verslaggeving van Summer Darkness 2005 op 3VOOR12/Utrecht compleet. Hoogste tijd om de balans op te maken. Het festival heeft zich dit jaar bewezen op meer dan alleen het muzikale vlak en liet zich door weer en wind niet uit het lood slaan. Een wolkbreuk vlak voor het openingsconcert in de Domkerk, een voorzichtig zonnetje tijdens de gothic picknicks en alles daartussen werd getrotseerd door drommen festivalgangers die zich gewoontegetrouw tussen de verschillende zalen verplaatsten. Al dan niet gebruikmakend van het ingezette bootvervoer door de gracht.
Op het muzikale vlak noteerde het 3VOOR12/Utrecht Summer Darkness team een aantal absolute hoogtepunten. Een volgepakte Domkerk genoot om te beginnen van Estampie, een dag later kreeg Gefjon de Nicolaikerk ook muisstil. En daarmee was het goed toeven in de medieval hoek van Summer Darkness 2005. Al vinden we de bezetting aan middeleeuwse folk met drie-en-een-halve band (Olen'k leent immers zo nu en dan ook wat folkelementen) aan de magere kant.
De metalfans kwamen beter aan hun trekken. Toppers Therion, Epica en Sonata Arctica deden wat verwacht mocht worden: de show stelen met fantastische concerten. Maar ook net onder die toplaag ontwaarde onze metaalschrijver fraais in de vorm van Penumbra, het jonge Franse The Old Dead Tree en Nemesea. In de cybersectie van Summer Darkness was het soms kommer en kwel, maar uitschieters Dulce Liquido en Suicide Commando maakten veel goed.
En dan had Summer Darkness 2005 ook nog een aantal bands op de rol staan die niet echt tot een van de eerder genoemde hokjes terug te brengen blijken. Stuk voor stuk sprongen zij in het oog. The Birthday Massacre en Gothminister zetten Tivoli de Helling op de tweede dag een professionele en snaarstrakke show voor; later die dag deed het Duitse Diary of Dreams aan de Oudegracht dat op rustiger en romantischer wijze nog eens dunnetjes over. En het Zweedse label Cold Meat Industry bewees met een drieledige afvaardiging wederom topklasse in huis te hebben, vooral in de vorm van het Italiaanse Spiritual Front.
De onbetwiste hoofdprijs van Summer Darkness 2005 komt echter op het conto van de Amerikaanse band The Crüxshadows. Een extreem volle Tivoli de Helling kreeg een briljant concert voor zijn kiezen, vol showmanship en meegebrachte danseressen. Maar het was vooral de perfect uitgewerkte poppy combinatie van cyber (de beats), metal (een zware gitaar), romantiek (een fijn viooltje) én literaire elementen (de band komt bijvoorbeeld op met live voordracht van een gedicht van Edgar Allan Poe) die The Cruxshadows tot de ideale Summer Darkness-mix maakte.
Als we ons wagen aan stiekem vooruit kijken naar Summer Darkness 2006 zou een betere balans tussen de drie hoofdstromingen geen kwaad kunnen. Iets minder cybergothic van matige kwaliteit, met daarvoor in de plaats een paar medieval/darkfolk acts extra en een uitgebreider aandeel voor Cold Meat Industry, lijkt ons geen slecht idee. En hoewel de FRET-dag in EKKO dit jaar bepaald niet zonder makke was, verdient het initiatief om zeer kleine undergroundbands toch een plaats geven op een groots opgezet festival zeker lof. Ten slotte heeft het niet-gothic publiek via het openingsconcert en de RAUW @ Summer Darkness-nacht met T. Raumschmiere van dichtbij kennis kunnen maken met de gothic underground; een cross-over die ook zeker op herhaling mag.
Op de site van 3VOOR12/Utrecht staat een dossier met veel foto's en verslagen.
3VOOR12/Utrecht: Derde editie Summer Darkness beste tot nu toe
Cybersectie kommer en kwel
3VOOR12/Utrecht heeft uitgebreid verslag gedaan van het derde SummerDarkness Festival. De Domstad stond afgelopen weekend geheel in het teken van dit gothic lifestyle festival. Op de cybersectie na waren er vele hoogtepunten te beleven.