Wat hebben de blutte Britten van Hard-Fi gemeen met de gladgestreken middle of the road van Lionel Richie? Beide acts testen hun muziek vooraf op de auto hi-fi! Alleen waar de gepolijste Amerikaan zijn limousine naar het strand rijdt, kapen de Britse jonge honden de aftandse BMW van hun producer om na een doorgehaalde nacht in de studio hun nieuwe songs uit te proberen. Al rijdend door de onafzichtelijke voorsteden van West-Londen komen ze er achter of ze wel of niet werken. En dat is vaker wel dan niet.
Dat een sterk album niet recht evenredig te maken heeft met de hoogte van het opnamebudget, kun je bijvoorbeeld The White Stripes vragen. Zij namen hun succesalbum Elefant in de retro Londense Toe Rag studio op voor zes duizend pond. Het geval Hard-Fi is nog extremer. Hun in eigen beheer opgenomen mini-album uit oktober 2004 kostte slechts 300 pond. Dat werd dan ook opgenomen in de The Cherry Lips ‘Hits Facility’ in Staines, een tot studio verbouwd 24-uurs café voor taxichauffeurs onder de rook van vliegveld Heathrow.
Dat gruizige geluid hoor je nog steeds af aan de elf tracks op hun officiële debuut. Toen zelfs meesterproducer Rick Rubin begon te roepen dat de Britten een meesterwerk hadden afgeleverd, waren de vijfhonderd stuks van het mini-album in no time uitverkocht. En hongerige platenmaatschappijen volgden. Uiteindelijk tekenden ze bij major Warner op voorwaarde dat ze het het echte debuut met zes van de originele nummers van het mini-album nogmaals in hetzelfde omgebouwde taxicafé op mochten nemen. En gelijk hebben ze, dat is juist de charme van hun doe-het-zelf sprokkel-indie.
Lol maken staat voorop bij Hard-Fi. Waarom zouden ze ook hun poptunes superintellectueel verpakken, wanneer ze juist popmuzikant geworden zijn om de klotenbaantjes te vermijden? Je vegeeft hen snel dat ze daarbij in openingstrack Cashmachine een discobeat The Clash lenen, in Middle Eastern Holiday in een break klinken als The Specials of Tied Up Too Tight laten beginnen als een nummer van The Streets. Nee, alles wat telt is dat in ieder geval de eerste zes nummer op repeat ieders Britpophart sneller laat kloppen. Blur toen ze nog lol schopten zonder eerst Gorillaz-masker op te hoeven zetten.
Volgens de Britse bookmakers zal Hard-Fi het met dit album bij de prestigieuze Mercury Music Prize af moeten leggen tegen favoriet Kaiser Chiefs. Maar Hard-Fi komt met meezingers als Tied Up Too Tight toch een heel eind in de richting van hun la-la-la-pop. Opvallend is dat bijna alle dj’s van nationale popzender 3FM de eerste Hard-Fi single Hard To Beat tegelijkertijd tot hun voorkeurskeuze bombardeerden. Navraag bij de muziekredactie leert dat er op dit moment zo vlak voor Lowlands helaas nog geen ruimte op de playlist is voor een alternatieve band die zelf niet op Lowlands staat. 3VOOR12 rijdt voorlopig deze week vast al joyrijdend voorop met Stars Of CCTV als Disque Pop op de autoradio.
Stars Of CCTV komt officieel in Nederland pas op 2 september uit, maar is al wel in veel alternatieve winkels verkrijgbaar via de import.
3VOOR12 recenseert Disque Pop (week 32): Hard-Fi
Stars Of CCTV gruist van de street credibility
Spuwt de flappentap weer eens geen geld uit, net als jij je pasje er in duwt? Dan is Hard-Fi wat voor jou: deze vier blutte Britten bezingen de frustaties en de lusten van de onderklasse. Omdat er al genoeg valt af te zien op het werk, verpakken ze hun levenswijsheden in direct meezingbare poptunes. Deze week scoren ‘de Gorillaz zonder budget’ de Disque Pop.