MTV zoekt een band die met Anastacia wil optreden

Maurice Hols (channel director): “Wij hebben het beste voor met jong talent”

MTV A Cut is een nieuw programma van de muziekzender waarin onontdekte bands uit Europa de kans krijgen om deel te nemen aan een heus Bootcamp in Londen. De band die dat overleeft, wint en mag in het voorprogramma van Anastacia door Europa toeren. Maurice Hols, channel director bij MTV: “Maar ze hoeven natuurlijk niet als Anastacia te klinken. Liever niet zelfs.”

Maurice Hols (channel director): “Wij hebben het beste voor met jong talent”

In het voorjaar moet alles nog tot volle bloei komen. En dus leek het MTV Europe een mooi moment om op zoek te gaan naar bands die nog in de knop zitten. MTV stuurt na de voorrondes een aantal van die talenten op Bootcamp in Londen waar ze in een maand tijd tot volle bloei moeten komen. Natuurlijk draaien de camera’s van de muziekzender continu. De uiteindelijke winnaar gaat er vandoor met de hoofdprijs: op toer door Europa in het voorprogramma van Anastacia. MTV heeft een traditie waar het gaat om het bieden van een podium voor creatief talent. Maurice Hols, channel director van de muziekzender: “MTV A Cut is eigenlijk een vervolg op Wade Robsons danscompetitie waar we vers talent bij een dansgezelschap onderbrachten. We hebben ook al iets vergelijkbaars voor jonge fotografen en cineasten gedaan.” Bands die mee willen doen aan de competitie mogen nog geen platencontract hebben. Dat is een voorwaarde. Niet dat MTV van plan is een eigen platenlabel te beginnen. Hols: “We willen gewoon de zekerheid hebben dat we met onontdekt talent te maken hebben.” En er is nog een andere voorwaarde. “Bands moeten hun eigen nummers kunnen schrijven.” MTV A Cut sluit aan bij de hausse van programma’s waarin mensen een stoomcursus krijgen om een ster te worden. Ook de bands worden onderworpen aan een vierkoppige jury. In het Londense Bootcamp moeten ze tests doorstaan en worden ze gevormd. Wie dus in het voorprogramma van Anastacia wil terechtkomen, moet enigszins kneedbaar zijn. Maar zijn bands net zo kneedbaar als de kindersterretjes die aan Idols en Popstars meedoen? Hols: “Ik denk het wel. Bands die het idee te commercieel vindendoen natuurlijk gewoon niet mee.” Omdat de hoofdprijs een Europese toer met Anastacia is, ligt het voor de hand dat de jury, waar de Amerikaanse zelf deel van uitmaakt, op zoek gaat naar een funky rockband met vrouwelijke zangeres. Hols: “Maar ze hoeven natuurlijk niet als Anastacia te klinken. Liever niet zelfs.” Kijk voor uitgebreide informatie over MTV A Cut op de website van MTV