Dvd&cd-bon wil marktaandeel terugwinnen via Lentepresentje

Bijna negen miljoen euro aan cadeaubonnen verspreid

Deze week worden er 3,5 miljoen dvd&cd-bonnen à €2,50 huis aan huis verspreid. De Stichting Entertainment Retail Promotie, verantwoordelijk voor deze actie, is blij als er daar uiteindelijk 150.000 van worden gebruikt. De actie, genaamd Lentepresentje, moet er voor zorgen dat de cadeaubon marktaandeel terugwint.

Bijna negen miljoen euro aan cadeaubonnen verspreid

Vanaf donderdag kun je iets voordeliger cd’s en dvd’s kopen. Dan kun je namelijk tien dagen lang bij een besteding van minstens €20,- betalen met het Lentepresentje, een gratis dvd&cd-bon van €2,50 die deze week huis aan huis is verspreid. De cadeaubon is een gebaar van de Stichting Entertainmentretail Promotion (Step), bedoeld om de teruggelopen verkoop van de bon op te krikken. Voorlichter Niels Costerus: “Op zich staan we nog redelijk sterk in de markt, maar het was tijd voor actie.” Mensen die de bon niet hebben ontvangen, kunnen hem in de kaartenmolens van Boomerang vinden. De entertainmentbranche heeft meerdere acties door het jaar heen. Oktober staat in het teken van de platentiendaagse terwijl jaarlijks in februari een nieuw aanbod midprice-cd’s in de schappen wordt gelegd. Dat het Lentepresentje niet is gecombineerd met die acties, is niet toevallig. “Je gaat dan richting moederdag. We hopen wat marktaandeel van de drogisterij af te snoepen. En de actie is heel bewust na de boekenweek gepland”, weet Costerus. Het extraatje lijkt overbodig aangezien veel winkels met klantenkaarten werken, waaraan doorgaans een gelijk bedrag aan korting is verbonden. Toch hoeft dat volgens Costerus niet zo gezien te worden. “Elke winkel mag zelf bepalen of ze naast de bon ook een eigen kortingssysteem hanteren.” Costerus is tevreden als er van de 3,5 miljoen verspreide bonnen 150.000 stuks daadwerkelijk worden uitgegeven. “Dan zit je op vijf procent, dat is niet slecht. Sommige winkels zeggen ons echter dat ze 25 procent terug verwachten.” Platenzaken lijken blij met het initiatief. “Alles wat de muziekverkoop stimuleert, is goed”, vindt Maarten Koerhorst van Sounds Tilburg. Ook Plato Apeldoorn is enthousiast. “Ik denk dat mensen hierdoor in ieder geval even komen snuffelen in de platenzaak. Het is afwachten of de bon bij ons of bij Free Record Shop wordt besteed”, zegt Dana Buurman. Volgens haar wordt er bij Plato veel met dvd&cd-bonnen betaald. “Al vragen ook veel mensen of ze de bon ook hier kunnen besteden. Dat is blijkbaar niet altijd even duidelijk.”