De Alexen en NJOY’s vliegen je om de oren

Voor iedere doelgroep heeft een merknaam tegenwoordig een andere betekenis

Tweemaal NJOY: de ene is een festival van ID&T, de ander een nieuwe Amsterdamse clubbar. En ook al tweemaal Alex: de ene start binnenkort op muziekzender The Box, de ander is een beleggingsbank. Het lijkt wel of de goede namen op zijn. Hoe zit dat nu, of hebben ze wel wat met elkaar te maken?

Voor iedere doelgroep heeft een merknaam tegenwoordig een andere betekenis

Vrijdagavond opent in de Amsterdamse Korte Leidse Dwarsstraat een nieuwe cocktailbar annex clubbar. Nu is dat op zich niet zo opmerkelijk nieuws, wel de naam: NJOY. Heeft de tent soms iets te maken met het jongerenfestival van ID&T, dat deze zomer zijn tweede editie beleeft? “De naam is blijkbaar in dezelfde periode ontsproten”, denkt uitbater Dennis Bouterse, die de ‘cocktailbar met club atmosfeer’ al een jaar aan het verbouwen is. “Zo’n feest als Sensation van ID&T is natuurlijk geweldig qua organisatie, maar wij kunnen niet met ID&T vergeleken worden. Wij richten ons op hotelgasten en 25-plussers.” In persuitingen noemt de cocktailbar zich overigens NJOY, maar officieel is de tent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als N-Joy. “Ik denk niet dat we wat aan hun naam gaan doen”, vindt woordvoerder Sander Groet van dance organisatie ID&T, die in juni het tweede NJOY-festival organiseert. “Vorig jaar hebben we de naam NJOY en ook het webdomein gekocht, het was een slapende website van een detacheringsbureau. We hebben wel eens een discotheek aangepakt die Sensation heette, want dat is andere koek.” Maandag begint muziekzender The Box met een nieuwe avondprogrammering, gericht op jonge vrouwen van 16 tot 24 jaar. Dit programmacluster heet Alex On The Box. Het zou toch niet een verkapte reclame zijn Alex, de zelfstandige beleggingsdochter van de Rabobank? “Nee hoor, we hadden dat ook al gezien. Onze merknaam Alex is slechts gedeponeerd in het bank en verzekeringswezen”, legt PR manager Kirsten Tielens van de beleggingsbank uit. “Onze bank heeft ondermeer juist gekozen voor een voornaam, omdat het persoonlijker klinkt en de meeste ander beleggingsbanken met achternamen werken.” Spotjes op The Box worden niet overwogen: “Onze doelgroep is 30-plus en voornamelijk mannelijk.” En ook hier kan de conclusie getrokken worden dat de merknaam voor ieder doelgroep tegenwoordig wat anders betekent. ”Maar we gaan maandagavond wel kijken, want ik ga over de reputatie en PR van Alex”, voegt Tielens toe.