Daily-Fresh gooit printer en nietmachine weg en wordt flashmag

Initiatiefnemer Roeland Landegent: “Mensen vonden een half uur printen te lang duren”

Drie maanden geleden maakte dancesite Daily-Fresh vol trots bekend dat de website was omgebouwd tot PDF-tijdschrift. Bestandje downloaden, printen, nietje erdoor en klaar! Maar na een kwartaal vol klachten over de lange printtijd is het tijd voor een nieuwe metamorfose. Daily-Fresh wordt een luxe glossy op je beeldscherm.

Initiatiefnemer Roeland Landegent: “Mensen vonden een half uur printen te lang duren”

Heb je eindelijk een mega metamorfose achter de rug -je bent van partypic website omgevormd tot PDF-tijdschrift- en dan blijkt dat mensen een half uur moeten wachten tot het kersverse leesvoer uit de printer komt rollen. Roeland Landegent van Daily-Fresh hoorde de klachten van zijn lezers aan en ondernam actie: “Het bleek gewoon een aanslag op je printer. Daarnaast waren er maar weinig mensen die de behoefte hadden om het blad daadwerkelijk uit te printen en mee te nemen in de trein. Men wil gewoon iets op het computerscherm kunnen lezen.” En dus werd Daily-Fresh een glossy voor op de computer: een flashmag. Maar er veranderde meer in de afgelopen maanden. Als PDF-tijdschrift vermeed Landegent adverteerders. Nu werft hij ze via de website. Landegent: “In het eerste nummer is een maand van mijn tijd gaan zitten. Dat moet voortaan wel sneller gaan, want ik moet ook nog stage lopen. Daily-Fresh doe ik voor mijn plezier maar ik wil er fulltime mee bezig zijn. Voor het geld bouw ik nu nog sites voor anderen. Als ik een kleine vergoeding zou krijgen voor mijn werk voor Daily-Fresh kan ik al mijn tijd in het tijdschrift stoppen. In principe hebben we geen sponsor nodig.” De eerste adverteerders hebben zich gemeld. Wat de volgende verandering is die Daily-Fresh gaat doormaken weet Landegent nog niet precies. “We willen interactiever worden. Zo is er nu een gastenboek en we willen ook dat mensen kunnen stemmen op mp3’s van nieuw talent. Daarnaast willen we dat lezers hun MMS-foto’s kunnen uploaden.” Ook video en audio moeten meer onderdeel van het blad gaan worden. “Hoe dat precies zit met de kosten aan Buma weet ik nog niet precies. We willen in ieder geval muziek van nieuw talent kunnen laten horen.” De eerste Daily-Fresh werd als PDF-tijdschrift zo’n 2500 keer uitgeprint. Bij het tweede nummer verdubbelde dit aantal. Nu kun je via een nieuwsbrief op de hoogte blijven van het blad.