Mouse On Mars, dat is bliepjesmuziek. Niet helemaal waar meer. Tegenwoordig klinken ze een stuk toegankelijker. Het Duitse luister techno duo bestaat nu tien jaar, en is inmiddels een trio geworden met vaste drummer Dodo Nkishi. Verslaggever Menno Visser sprak met toetsenist Jan St. Werner, de huisfilosoof van Mouse On Mars.
St. Werner hoort geregeld dat Mouse On Mars een commerciële weg is ingeslagen met Radical Connector. “We worden vergeleken met Moloko, Prince en Basement Jaxx. We proberen in ieder geval niet als iets of iemand anders te klinken. Mouse On Mars werkt met veel elementen en lagen die op een bepaald punt samenkomen. Sommigen omschrijven dat punt als house, anderen als r&b. We hebben dit keer ook meer vocalen gebruikt, maar dan als een instrument.”
Afgelopen zomer is het tienjarig bestaan van Mouse On Mars gevierd met een expositie in de Kunsthalle in Dusseldorf. “We hebben verschillende artiesten de opdracht gegeven om iets te maken geïnspireerd door onze muziek. Daarbij mochten ze geen muziek gebruiken. Ze moesten onze muziek visueel vertalen. De resultaten waren verrassend. Sommige waren heel goed, ze hadden echt iets nieuws bedacht. Anderen hebben iets gemaakt wat ze altijd al maakten. Het riep in ieder geval vragen op over wat kunst kan en moet zijn”, aldus St. Werner.
Beluister het gesprek dat Menno Visser had met Jan St. Werner van Mouse On Mars.
Mouse On Mars is niet bewust commerciëler gaan klinken
Toetsenist Jan St. Wermer: “We proberen niet als iets of iemand anders te klinken”
Tien jaar Mouse On Mars, dat moet gevierd worden. En dat gebeurde ook afgelopen zomer met een expositie in de Kunsthalle in Dusseldorf. En natuurlijk met een nieuwe plaat, Radical Connector. De Duitse band krijgt steeds vaker te horen daarmee een commerciële weg ingeslagen te zijn. Verslaggever Menno Visser sprak met toetsenist Jan St. Wermer.