Mojo blijft urban proberen via tweede Urban Nation

Organisator John Olivieira: “Alles wordt gesampeld, waarom events niet?”

Na het mislukte avontuur in de Amsterdam Arena deze zomer met Urban Nation XXL blijft concert organisator Mojo de urban markt bedienen. Op 4 december staat er een tweede Urban Nation gepland in de Amsterdamse HMH. De door Mojo ingehuurde organisator John Olivieira maakt zich weinig zorgen of de zaal vol komt: “De indianenverhalen over weggeef acties bij urban events zijn soms ronduit hilarisch.”

Organisator John Olivieira: “Alles wordt gesampeld, waarom events niet?”

Concertorganisator Mojo brengt op 4 december in de Amsterdamse HMH de tweede editie van het urban feest Urban Nation. Het eerste deel in dezelfde zaal vlak voor Pasen was redelijk succesvol. Afgelopen zomer viel echter Urban Nation XXL, Mojo’s grote urban evenement in het voetbalstadion Amsterdam Arena, in het water. Twee van de vier geboekte artiesten, DMX en Kelis, zegden op het laatste moment af. Verder was de publieke belangstelling onvoldoende, ondanks dat veel kaartjes gratis zijn weggegeven. Urban Nation is een grootschalige versie van het club event Urbantown, dat gerelateerd is aan Urban Vibes, de urban geprogrammeerde maandagavond op clipstation The Box. Naast wekelijkse avonden in het Rotterdamse Nighttown en het Haagse Paard heeft Urbantown al een tournee gemaakt door het land. De urban events van Mojo worden georganiseerd met expertise van Serious About en Partyclick. Serious About is het organisatieburo van John Olivieira, dat evenementenconcepten voor jongeren ontwikkelt voor clubs en merken. Olivieira vindt het niet meer dan logisch dat Mojo andere partijen inhuurt: “Bij feesten hoort straatpromotie. Mojo miste deze vorm van marketing nog. Gelukkig zijn ze daar altijd slim genoeg geweest om te zien wat de trends zijn en dan zonodig expertise in te huren.” Achter Partyclick zit Orlando Valpoort, die als de urban DJ Orlando ondermeer avonden in de Hoofddorpse club The Challenge organiseert. Opvallend is dat er bij deze editie van Urban Nation naast de New Yorkse dancehall zusjes Nina Sky alleen Nederlandse acts en dj’s als K-Liber en Orlando staan. Bij de stadioneditie moest een beroep worden gedaan op Amerikaanse acts. Olivieira: “Totdat in Nederland een urban Marco Borsato opstaat, die via een telefoonboer kaarten weggeeft, heb je grote Amerikaanse artiesten nodig om de Arena te vullen. De datum van Urban Nation XXL tijdens het Europese Kampioenschap voetbal was misschien wat ongelukkig gekozen, de markt was er misschien nog niet klaar voor, en zo veel pech als Mojo met die artiesten heeft gehad, wens je ook niemand toe. Het is jammer dat het niet gelukt is, ondanks de bijna twintigduizend bezoekers. Maar het getuigt wel van kloten. Aan de andere kant zijn de media en commercie nu wel wakker geworden en hebben ze opeens oog voor een doelgroep, die talrijker is dan tot dan toe werd verondersteld.” Olivieira is niet bang dat de tweede editie van Urban Nation niet gaat lopen: “Urban Nation XXL heeft naast acties bij media en partners geen actief vrijkaarten beleid gehad. De eerste editie van Urban Nation was vol zonder dat we vrijkaarten weggaven, dus we maken ons niet zo’n zorgen over de tweede editie.” Olivieira vindt overigens dat events pas gedevalueerd worden, als je openlijk kaarten weggeeft: ”Ik snap niet dat journalisten muziek zien als een andere bedrijfstak. Alle produkten worden toch gesampeld, dus waarom events niet? Als je er van genoten hebt, dan koop je het toch de volgende keer? De indianenverhalen zijn soms ronduit hilarisch. Pas als je openlijk vrijkaarten weggeeft, geef je je betalende klanten een kater. Sommige partijen als ID&T gaan daar verder in dan anderen, maar die hebben dan ook andere belangen als sponsors en een magazine. Het mislukken van de MOBO Awards is een ander verhaal. BNN heeft zich vergist en zich niet gehouden aan de gouden regel dat urban van de straat komt. Dus moet je daar respect verdienen, want respect is niet te koop.” De ondertitel voor deze tweede editie van Urban Nation is overigens ‘The Empire Strikes Back’, een verwijzing naar de Star Wars film van George Lucas. Op de poster van Urban Nation staan voor de gelegenheid de nodige sterretjes. Olivieira: “Dat is ironisch bedoeld. Ons concept en artwork is namelijk al vaak gekopieerd door derden. Het is normaal in deze scene om daar dan weer een statement over te maken. Dit vonden we wel een leuke hint, al vond Lucas Film het minder leuk. Als we nu de dj's verkleed hadden als Luke Skywalker, hadden ze het misschien wel als parodie gezien. Maar DJ Orlando paste niet in het Darth Vader pak...”