Binnenkort loopt het contract tussen ID&T en Ticket Box, het bedrijf dat kaarten voor de dance-organisator verkoopt, ten einde. Toen het ID&T directeur Duncan Stutterheim ter ore kwam dat Ticket Box de prijs van hun service wil verhogen van drie euro naar €3,75 besloot hij op zoek te gaan naar alternatieven. Sutterheim: “Ik vind die kosten veel te hoog. Onze bezoekers ervaren dat die servicekosten onderdeel van onze prijs zijn en kijken ons erop aan.”
Stutterheim ziet in de Britse vliegtuigmaatschappij Easy Jet, dat vliegtickets via internet verkoopt, een goed voorbeeld. Ook ID&T wil kaarten via e-ticketing verkopen. “Easy Jet doet dat al jaren. Pas nu volgt KLM.” Bijkomend voordeel van e-ticketing is dat je iets over je klanten te weten komt. Hun e-mail adres bijvoorbeeld. “In de toekomst willen we ook kleinere evenementen gaan doen. Via email kunnen we specifieke groepen bereiken.”
Maar er kleven ook problemen aan de nieuwe manier van kaartverkoop. Stutterheim: “Veel jongeren hebben nu geen creditcard. Zij kunnen wel met een acceptgiro betalen. Maar het is dan onmogelijk om een kaartje vlak voor een evenement te kopen, omdat we het ticket nog moeten opsturen.” Het zal ook mogelijk zijn om alleen een reservering te doen, en de kaart bij de kassa te betalen en af te rekenen. Ook is ID&T in onderhandeling over een aantal ‘harde’ verkooppunten, maar uiteindelijk moet 90 procent van de kaarten via internet verkocht worden. Voor mensen die geen internet hebben zal ID&T een 0900-lijn openstellen.
Voor niets gaat alleen de zon op en dus ziet ook ID&T zich genoodzaakt om servicekosten in rekening te brengen. “Maar die willen we onder de drie euro houden. Als het meer wordt, leg ik dat zelf bij”, aldus Stutterheim.
Luister naar het hele gesprek met Duncan Stutterheim van ID&T in Dubbel Check.
ID&T wil 90 procent kaarten via internet verkopen
E-ticketing als wapen tegen de hoge servicekosten
ID&T is het zat. Een verhoging door Ticket Box van de servicekosten van drie euro naar drie euro vijfenzeventig deed de dance-organisator besluiten om de kaartverkoop in eigen hand te nemen. In februari is het eerstvolgende evenement en om de kaartverkoop goed te laten moet die over drie weken van start gaan. Directeur Duncan Stutterheim licht toe.