De Bijenkorf ook in muziekdownloads De Bijenkorf ook in muziekdownloads

Productgroepmanager: “CD’s verkopen niet spannend meer”

De Bijenkorf ook in muziekdownloads

Productgroepmanager: “CD’s verkopen niet spannend meer”

Vanaf morgen verkoopt De Bijenkorf ook muziekdownloads. Vooralsnog alleen via de website, maar in de toekomst mogelijk ook via downloadzuilen in de winkel zelf. Naast verkoop wil het warenhuis ook downloads ‘weggeven’ via speciale acties, bijvoorbeeld bij de aanschaf van een spijkerbroek of bij het besteden van een x bedrag aan Valentijnsdagartikelen.

Productgroepmanager: “CD’s verkopen niet spannend meer”

De Bijenkorf gaat met haar tijd mee en daarom verkoopt het warenhuis vanaf morgen muziekdownloads. In eerste instantie uitsluitend via de website, maar er zijn ook plannen om een downloadzuil in de winkel zelf te installeren. Ook wil de Bijenkorf zelf concerten organiseren waarvan de registratie later te downloaden is. Voor het warenhuis zijn er meerdere redenen om online muziek te gaan verkopen. Productgroepmanager Jacco van der Steen: “De Bijenkorf wil graag vernieuwend en trendsettend zijn. Bovendien is media een belangrijke poot voor ons. We springen nu in op de veranderende markt. Alleen verandert niet het product, maar de techniek.” Een tweede reden is dat de verkoop van geluidsdragers in de afgelopen jaren is teruggelopen. Van der Steen verwacht niet dat de verkoop van downloads dit zal compenseren, al sluit hij niet uit dat dit op termijn wel gebeurd. Hij benadrukt echter dat de downloadwinkel niet gaat concurreren met bijvoorbeeld iTunes of Free Record Shop. “Onze klanten komen niet speciaal om een cd te kopen, dat is vaak een impulsaankoop. Wie online muziek wil kopen, zal ook niet per definitie naar de Bijenkorf surfen.” Toch denkt de Bijenkorf wel meer klanten te kunnen genereren via haar downloadwinkel. Bijvoorbeeld via speciale acties. Je koopt een spijkerbroek van Diesel en krijgt daarbij drie downloads cadeau, die te vinden zijn op een speciale website gelieerd aan Diesel. “De downloads worden dan gefinancierd door Diesel”, zegt Van der Steen. Als andere voorbeelden noemt hij acties met schoolartikelen of Valentijnsdag. Daarnaast zullen in het filiaal in Amsterdam wekelijks concerten gegeven worden van topartiesten en beginnende muzikanten. De concerten worden 72 uur later online aangeboden. Op dit moment wordt het Amsterdamse filiaal hiervoor ingericht. “We hebben nu al geregeld optredens, maar moeten dan telkens alles inhuren. Straks is het een kwestie van plug and play”, aldus Van der Steen. Er zijn ook plannen om in datzelfde filiaal een downloadzuil in de winkel te plaatsen. “CD’s verkopen is niet spannend meer. Maar het is wel spannend om al deze dingen samen te brengen.”

Nu op 3voor12