Meerdere bronnen melden dat The Box in het voorjaar van 2005 haar focus verlegt richting vrouwelijke kijkers tussen de 10 en 30 jaar. De verschuiving zou deel uitmaken van een geplande herprofilering van de drie Nederlandse muziekzenders MTV, TMF en The Box. MTV was al eigenaar van TMF. Nadat het concern ook het Duitse VIVA Media AG overnam, is ook The Box in handen van MTV gekomen. Op dit moment wil MTV echter niet reageren. “Omdat we nog niet bevoegd zijn,” aldus Glenna Patton van MTV Europe.
VIVA Media AG zelf heeft in Duitsland echter al half oktober het plan voor 2005 ontvouwen. De vier beschikbare muziekzenders (VIVA, VIVA Plus, MTV en MTV2 Pop) gaan daarin ieder een andere doelgroep bedienen. Naast een familiemuziekzender (MTV2 Pop) en een progressief trendzettend kanaal met weinig muziek (MTV) is er ook een kanaal voor vrouwen van 10 tot 29 (VIVA) en een kanaal voor mannen van10 tot 34 gepland (VIVA Plus).
De berichten lijken dan ook te wijzen op een vergelijkbaar scenario in Nederland. Patton geeft toe dat er plannen zijn: “Natuurlijk praten we met elkaar over de te nemen stappen, maar officieel mogen we nog niets doen en kunnen er dus ook niks over vertellen.” Hoewel MTV voor meer dan 90 procent aandeelhouder is van Box-eigenaar VIVA Media AG, moeten de aandeelhouders MTV eerst bestuurlijke bevoegdheid geven tijdens een officiële aandeelhouders-vergadering. Die vergadering is gepland voor januari 2005. Pas daarna zal de clipzender helderheid geven.
The Box wordt ‘vrouwvriendelijke zender’ in 2005
MTV zwijgt, want nog niet bestuurlijk bevoegd
The Box wordt in het voorjaar hoogstwaarschijnlijk een muziekzender die zich speciaal richt op de doelgroep ‘vrouwen’. Dat meldde het blad Reclameweek eerder deze week en is inmiddels bevestigd door meerdere anonieme bronnen. Het moederconcern MTV wil op dit moment nog niet ‘keihard roepen’ dat een dergelijke verschuiving er aan komt.